ارتباط دائمی ماهواره‌های مدار پایینی زمین بدون نیاز به ایستگاه‌های متعدد زمینی

0 625

محمد امین آهنگری: یک استارت‌آپ کوچک از دانشجویان دانشگاه استنفورد، با درک صحیح از روند رو به رشد ماهواره‌های قرار گرفته در مدار LEO (مدار پایینی زمین) ایده جدیدی را در نمایشگاه هوافضای پاریس ۲۰۱۷ برای بهبود مخابرات ماهواره‌های این مدار ارائه کرد که می‌تواند تحولی جدی را در این حوزه ایجاد کند.

جیمز اسپایسر، مهندس ارشد استارت‌آپ AUDACY، طی گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فضایی ایران، اسپاش در نمایشگاه هوافضای پاریس ۲۰۱۷ اظهار کرد:«از آنجا که ماهواره‌های مدار پایین زمین تنها در بخشی از حرکت خود که در دید آنتن گیرنده پایگاه زمینی قرار می‌گیرند، قادر به برقراری ارتباط با زمین هستند می‌توان با در نظر گرفتن سه ماهواره در مداری میان GEO و LEO از آنها به عنوان رله مخابراتی استفاده کرد و بدین ترتیب ارتباط دائمی، کم هزینه و با کیفیت بسیار بالا با ماهواره‌های مدار پایینی زمین برقرار کرد.» به گفته وی در حال حاضر برای حل مشکل ارتباط دائمی با مدار LEO نیاز است تا ایستگاه‌های متعددی را در نقاط مختلف زمین احداث کرد که با وجود هزینه بسیار بالا و مسائل مرتبط با تداخل فرکانسی که اخذ مجوزهای متعدد را از کشورهای مختلف می‌طلبد این تدبیر نهایتا نمی‌تواند با کیفیتی مطلوب و بدون قطع شدن ارتباط، تماس رادیویی را برقرار کند. ضمن آنکه در صورت استفاده از منظومه ماهواره‌ای برای هر ماهواره نیاز به آنتنی جداگانه هست. اما با ایده استفاده از رله فضایی، این امکان وجود دارد که تنها با یک آنتن و یک ایستگاه زمینی در هر کجای زمین، ارتباط رادیویی بسیار با کیفیتی را به صورت دائمی برقرار کرد. چنین ابتکاری هزینه‌های مخابرات دائمی مدار لئو را به شدت کاهش می‌دهد. این استارت‌‌آپ برای تاکید بر مزایای اقتصادی کار، در وب‌سایت خود محاسبه‌گر آنلاینی را تعبیه کرده‌اند که کاربران می‌توانند با کمک آن به صورت آنلاین به محاسبه هزینه ارتباط با توجه به نرخ انتقال داده و تعداد ماهواره‌های منظومه خود بپردازند. 

بنا به گفته اسپایسر برای اجرایی کردن این ایده نیاز به ۱۵ میلیون دلار سرمایه است که تا کنون ۲ میلیون دلار آن تامین شده و امید می‌رود که به زودی ۵ میلیون دلار دیگر کسب شود اما هنوز لازم است برای جذب مابقی سرمایه تلاش کرد. هر چند این استارت‌آپ آمریکایی محسوب می‌شود اما آقای اسپایسر پس از اطلاع از ایرانی بودن مذاکره کننده اظهار کرد به دلیل اینکه فعالیت‌های استارت‌آپ آنها به طور کامل غیر نظامی است، مشمول قوانین تحریمی ایتار نمی‌شود و امکان جذب سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی یا یا خدمات دهی به ماهواره‌های کشورمان وجود دارد.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3067
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها