گام بلند چین در ارتباطات کوانتومی+فیلم

0 697

ماهواره‌ی کوانتومی چین موفق شد فوتون‌های درهم تنیده‌ای را تا فاصله‌ی 1200 کیلومتر منتقل کند.با گذشت تنها چند ماه از آغاز ماموریتش ، نخستین ماهواره‌ی ارتباطات کوانتومی جهان توانست به یکی از مهمترین اهداف تعیین شده برسد. پژوهشپران چینی با انتشار مقاله‌ای کوتاه در نشریه «ساینس» اعلام کرده‌اند که طی ماه‌های گذشته، ماهواره «Micius» فوتون‌های درهم تنیده‌ای را به دو ایستگاه زمینی دور دست ارسال کرده است و این ذرات در فاصله‌ی بیش از 1200 کیلومتر کماکان وضعیت درهم تنیدگی کوانتومی خود را حفظ کرده‌اند. 

درهم تنیدگی، یکی از عجیب و غریب‌ترین پدیده‌های فیزیک کوانتومی است که «آلبرت انیشتین» حاضر نشد آن را بپذیرد. در این پدیده، دو ذره به هم مرتبط می‌شوند و هر تغییر در یکی از ذرات «بلافاصله»  به تغییر وضعیت ذره‌ی دیگر منجر خواهد شد، حتی اگر دو ذره پس از در هم تنیدگی به دو سوی عالم منتقل شده باشند.

ویژگی کوانتومی در هم تنیدگی، اساس شبکه‌های امن ارتباطات کوانتومی را تشکیل می‌دهد، زیرا می‌توان هر گونه تداخل یا شنودی را تشخیص داد. در شبکه‌های ارتباطی کوانتومی، دو طرف ارتباط می‌توانند پیام‌های محرمانه‌ی خود را با به اشتراک گذاشتن کلید رمزی‌ای که بر اساس ویژگی‌های ذرات در هم تنیده کد گذاری شده است، انتقال دهند. ورود هر عنصر دیگری به این خط ارتباطی بر پدیده‌ی در هم تنیدگی تاثیر می‌گذارد و حضورش به سرعت آشکار می‌شود.

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3019
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها