پایش منظم ساختمان‌هابرای پیشگیری از بروز حوادث دردناکی چون پلاسکو

0 465

سازه برج پلاسکو از اسکلت فولادی 16 طبقه مشتمل بر یک طبقه زیرزمین و 15 طبقه بر روی آن بوده و مساحت زمین آن هزار مترمربع بود. پاساژ پلاسکو هم یک سازه اسکلت فولادی 5 طبقه بود که در زمینی به مساحت 3200 مترمربع ساخته شد. در تاریخ 30 دی ماه سال گذشته برج پلاسکو دچار حریق فراگیر شد و فروریخت.در حین بروز این اتفاق، قبل و پس از آن سئوالی که همواره مطرح شد این بود که پیش‌بینی این بحران و یا مهار آن امکان‌پذیر بوده است؟

در این رابطه محمدرضا اسماعیلی کارشناس حوزه‌ی سنجش از دور،تاکید کردکه امکان پایش و مانیتورینگ برای بناهای با ارتفاع زیاد و مشابه ساختمان پلاسکو وجود دارد و با استفاده از علم سنجش از دور می‌توان خطرات احتمالی را برای این ساختمان‌ها با ارتفاع بلند کشف و شناسایی کرد.وی گفت:«پس از رفتارشناسی سازه‌ها امکان پایش و بررسی صحت سلامت آن‌ها وجود دارد.به ویژه آن دسته از ساختمان‌هایی که به علت نشست تدریجی، در شرف ریختن هستند و برای آن‌ها زنگ خطر به صدا درآمده است، واجد بررسی با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای هستند.»

کارشناس فنی موسسه سنجش از دور بصیر، با اشاره به بررسی‌های مشابهی که در خارج از کشور در این زمینه صورت گرفته، صحبت‌های خود را بدین گونه ادامه داد:«مثلا در موردی که در آن برج بلندی دچار تخریب شده بود و پس از حادثه گروهی از کارشناسان سنجش از دور شروع به مطالعه و بررسی در مورد ساختمان کرده بودند، این آنالیز بدین شکل انجام شده بود که در بازه‌های زمانی با فاصله‌ی مشخص، از چند سال قبل از ریزش تا زمان نزدیک به وقوع حادثه اقدام به تحلیل تصاویر ساختمان کرده بودند. با پردازش تصاویر،معلوم شد که موقعیت ارتفاعی سقف ساختمان در این بازه زمانی چه تغییراتی داشته است. به این ترتیب مدل تغییر ارتفاع بدست آمد و طبق آن زمان تخریب نزدیک به زمان وقوع اتفاق اعلام شد.»

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2621
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها