روسیه از موشک ‘اسکندر- ام’ در رزمایش تاجیکستان استفاده کرد

0 883

روسیه در یک رزمایش ضدتروریستی در جنوب تاجیکستان از موشکهای تاکتیکی بالستیک “اسکندر- ام” استفاده کرده است. این موشک صبح روز پنج‌شنبه (۱ ژوئن/۱۱خرداد) از رزمایشگاه موسوم به “لاهور” در حوالی شهر دوشنبه به رزمایشگاه “حرب میدان” در یک منطقه مرزی بین تاجیکستان و افغانستان پرتاب شده است. پرتاب این موشک در چارچوب تمرینات ضدتروریستی جرگه کشورهای همسود و برای نخستین بار در بیرون از قلمرو روسیه صورت گرفته است. مقامهای روسی گفته‌اند که این موشک به طور موفقیت‌آمیز به اهداف فرضی که عبارت از تجمعی از گروههای تروریستی در مرز خوانده شده، رسیده و آنان را نابود کرده است.یاروسلاو روشچوپکین، یاور (دستیار) فرمانده نیروهای حوزه مرکزی نظامی روسیه، به خبرنگاران گفته است: “این راکت بالستیکی تجمعی از پیکارجویان فرضی را در مانورهای تاجیکستان از بین برد.”

موشکهای “اسکندر- ام” از نوع راکتهای بالیستیکی به شمار می‌آیند که می‌توانند اهدافی را در فاصله ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر هدف قرار بدهند. به نوشته رسانه های روسی زبان، این جنگ‌افزار برای تخریب و از میان بردن تاسیسات مهم دشمن، مانند نقطه های فرماندهی، اردوگاهها، انبارهای تسلیحاتی، وسایل دفاع ضدهوایی و غیره در نظر گرفته شده اند.انتقال موشکهای “اسکندر – ام” روسیه به پایگاههای رزمایشی تاجیکستان هفته گذشته به وسیله هواپیماهای جنگی “آن-۱۲۴-۱۰۰ روسلان” انتقال داده شده اند. رزمایش نیروهای جرگه کشورهای همسود نخستین رزمایش نظامی مرکز ضدتروریستی این حرگه است که ۳۰ مه شروع شده و تا اول ژوئن ادامه دارد.
در رزمایش مشترک کشورهای عضو جرگه کشورهای همسود زیر عنوان “دوشنبه- ضد ترور ۲۰۱۷” که از ۳۰ مه تا اول ژوئن ادامه داشت و هماهنگی آن به دوش مرکز ضدتروریستی کشورهای همسود بود، روسیه از حدود دو هزار نظامی و بیش از ۳۰۰ وسیله جنگی، از جمله ۳۰ هواپیما و چرخبال جنگی استفاده می‌کند.در این رزمایش روسیه همچنین از هواپیماهای بمب انداز نوع “تو-۲۲ ام۳” استفاده کرده که از یک فرودگاه در شهر نووسیبیرسک به تاجیکستان حرکت کرده و مواضع دشمن فرضی را بمباران کرده اند.
استفاده از موشکهای “اسکندر – ام” از سوی روسیه در حالی است که برخی از تحلیلگران این اقدام را ناقض قرارداد بین اتحاد شوروی و ایالات متحده آمریکا در باره راکتهای برد کوتاه و متوسط در سال ۱۹۸۸ می دانند.طبق این قرارداد هردو ابرقدرت تعهد کرده بودند که راکتهای قابل انتقال در روی زمین را که دارای برد بالاتر از ۳۰۰ کیلومتر هستند، از میان ببرند؛ و روسیه حق نداشته است چنین راکت یا موشکهایی با برد بیشتر تولید کند.
روسها بر این باورند که ایالات متحده به قرارداد سال ۱۹۸۸ در این زمینه پایبند نیست و از جمله نصب سیستم دفاع ضد موشکی در شرق اروپا را ناقض این قرارداد می دانند. از این رو مقامهای روس هم تصمیم گرفته اند سیستم موشکی خود، از جمله راکتهای نوع “اسکندر -ام” را تقویت و تجهیز کنند.کارشناسان روس می‌گویند که موشک “اسکندر – ام” با اندکی تجهیز و نوسازی ظرفیت برد بمراتب بالاتری را خواهد داشت. طی ماههای اخیر روسیه به تجهیز و نوسازی این نوع راکتها یا موشکهای خود اقدام کرده است.
از سوی دیگر، هرچند رزمایش مشترک نیروهای جرگه کشورهای همسود گروههای احتمالی تروریستی را هدف قرار داده است، ولی برخی از تحلیلگران می‌گویند، روسیه با استفاده از این فرصت می‌خواهد قدرت و نفوذ خود در آسیای میانه را به رقیبان عمده اش آمریکا و چین نمایش بدهد.
  پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه با بیش از هفت هزار نیرو بزرگ ترین پایگاه نظامی آن کشور در خارج از قلمروش است. نیروهای این پایگاه در موضعهایی در حوالی شهرهای دوشنبه و قرغان تپه مستقرند. طبق توافقی که سال ۲۰۱۲ میان روسیه و تاجیکستان امضا شد، حضور پایگاه روسیه در قلمرو تاجیکستان تا سال ۲۰۴۲ تمدید شده است.
منبع ایران آنلاین
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2489
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها