برخورداری از دکترین فضایی، شرط اولیه برای انجام همکاری بین‌المللی

0 696

امیرحسین مجیدیان: ایران تا کنون با وجود علاقه‌مندی بسیار و تلاش‌های فراوان برای شکل دادن یک همکاری موفق بین‌المللی فضایی، در این راستا چندان کامیاب نبوده است. برخی کارشناسان علت این امر را در پیش‌نیازهایی می‌دانند که مهمترین آنها در گام اول برخورداری از یک دکترین مشخص فضایی است. 

مهران میرشمس، استاد دانشکده‌ی مهندسی هوافضا خواجه نصیر درباره گام‌های لازم برای ورود به عرصه همکاری‌های بین‌المللی فضایی اظهار داشت:«ما باید اول هدف گذاری‌مان مشخص شده و سپس زمینه‌های همکاری بین‌المللی تعیین گردد. همچنین بایدسیاست گذاری‌های خود را درست انجام بدهیم تا به طور مناسب برنامه مشترک طرح ریزی شود و در نهایت زیر ساخت های مورد نیاز برای همکاری با کشورهای خارجی همکار فراهم شود. از طرفی می‌بایست روی نحوه همکاری با دولت‌های همکار پایش مستمر داشته باشیم و همچنین نتایجش را بازنگری کنیم تا از این نتایج پایش در راهبردهای‌مان برای مشخص کردن برنامه های آینده استفاده کنیم.»

برنامه فضایی ایران تا کنون محصول محور بوده

میرشمس حرف‌های خود را این گونه ادامه داد:« اولین مسئله، هدف گذاری است، ما برای رفتن به فضا باید هدف مشخص داشته باشیم. برنامه ده ساله فضایی برنامه خوبی بوده ولی متاسفانه برنامه‌ای محصول محور بوده است. یعنی دنبال این بوده که ماهواره تولید کنیم، ایستگاه زمینی بسازیم و حامل فضایی طراحی کنیم.جواب اینکه حالا ما می رویم به فضا سپس باید چکار کنیم را، نداریم.»
وی صحبت های خود را این گونه تعبیر کرد:«محصول محور بودن یعنی پس از رسیدن به وسایل و تجهیزات فضایی اعم از ماهواره و حامل و غیره، چه برنامه ای برای استفاده از این‌ها داریم؟ اساسا پس از رسیدن به فضا چه طرحی در نظر گرفته ایم؟ برنامه ده ساله بیشتر به دنبال کسب فناوری بوده است که در این کار هم موفق بوده است. اما این برنامه به عنوان برنامه‌ای فضایی محسوب نمی‌شود. ما باید تکلیف و هدف فضایی خود را برای اقدام به همکاری بین‌المللی فضایی دقیقا مشخص کنیم. بطور خلاصه باید دکترین فضایی داشته باشیم.مثلا تعیین کنیم که اگر ما میخواهیم که یک قدرت فضایی باشیم مثل چین یا روسیه باید در حد و قواره ی این کشور ها باشیم و می بایست سرمایه گذاری و بودجه ریزی فضایی واقعا قابل توجه بوده و حداقل چیزی در حدود چهارصد میلیارد دلار هزینه کنیم.»
میرشمس در پایان تاکید کرد:«بنابراین ما در هدف گذاری باید تکلیف را مشخص کنیم که آیا می خواهیم یک قدرت منطقه ای باشیم، یا میخواهیم یک نقش آفرین فضایی بوده و یا می خواهیم یک قدرت فضایی محسوب شویم. این اولین مرحله است.»

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1850
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها