رکوردشکنی بالگرد مریخی ناسا در نهمین پرواز خود

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا نهمین پرواز خود را در سیاره سرخ انجام داد و طی این عملیات چند رکورد جدید را به‌ثبت رساند. نبوغ در طول پرواز مذکور ۱۶۶.۴ ثانیه معلق بود و رکورد قبلی خود را جابجا کرد. این بالگرد پیش‌تر در پرواز ششم ۱۳۹.۹ ثانیه در حال پرواز بود. نبوغ همچنین در پرواز نهم مسافت ۶۲۵ متر را پیمود و رکورد حرکت ۲۶۶ متری خود در پرواز چهارم را شکست. به‌علاوه، حداکثر سرعت بالگرد ناسا در این پرواز به ۵ متر بر ثانیه رسید که ۱ متر بر ثانیه سریع‌تر از سرعت پرواز آن در پرواز ششم بود.

بالگرد مورد بحث به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده است و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام نبوغ به این ماموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود.

بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.

espash ، digiato