ماهواره هواشناسی چین به فضا پرتاب شد

0 140

چین یک ماهواره مدار قطبی موسوم به FY-3E (سرواژه Fengyun-3E) را برای اهداف هواشناسی توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Long March-4C) به فضا پرتاب کرد. ماهواره مذکور روز یکشنبه ۴ژوئیه (۱۳تیر) ساعت ۲۳:۲۸ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین در مدار قرار گرفت. این پنجمین ماهواره از سری FY-3 است که در فاصله حدودا ۸۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد؛ ماهواره‌هایی که اولین آن‌ها در سال ۲۰۰۸ به فضا پرتاب شد و هدف از استقرار دو ماهواره اول در مدار نیز آزمایش فناوری‌ها بود. قرار است سه ماهواره دیگر از این سری طی سال جاری میلادی و سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شوند. گفتنی است ماهواره‌های مدار قطبی در چرخش خود به دور زمین از فراز قطب‌های شمال و جنوب زمین گذر می‌کنند. 

ماهواره‌های FY مجموعه‌ای از ماهواره‌های هواشناسی هستند که داده‌هایی را با هدف پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای زمین و همچنین آب‌وهوای فضایی برای چین و سازمان‌های مربوطه در سراسر جهان فراهم می‌آورند. این ماهواره‌ها را آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) چین ساخته و اداره هواشناسی این کشور (China Meteorological Administration) اپراتوری می‌کند. ماهواره‌های مذکور در دو مدار قطبی و ژئو قرار دارند و اولین آن‌ها سال ۱۹۸۸ به فضا پرتاب شد.

نمای ماهواره FY-3A

ماهواره‌های FY-3 با ۲۲۵۰ کیلوگرم وزن، ۳ سال عمر طراحی دارند. این ماهواره‌ها مجموعه‌ای از ابزارها را شامل می‌شوند که از آن جمله می‌توان به رادیومتر طیف مرئی و مادون قرمز، ژرفاسنج اتمسفری مادون قرمز، دو ژرفاسنج برای اندازه‌گیری دما و رطوبت ریزموج‌ها، تصویرگر طیفی با قدرت تفکیک مکانی متوسط، تصویرگر تابش ریزموج‌ها و همچنین ژرفاسنج فرابنفش برای پایش بازتاب امواج، ذرات یا سیگنال‌ها از خورشید اشاره کرد.

لانگ مارچ-۴سی که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت مایع بوده و آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای آن را ساخته است. طول کلی لانگ مارچ-۴سی ۴۵.۸ متر، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲.۹ متر است. ماهواره‌بر مذکور با وزن ۲۵۰ تن، قابلیت حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ را دارد. لانگ مارچ-۴سی اولین بار در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شد و تاکنون ۳۵ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. این ماهواره‌بر از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18094
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها