تلسکوپ فضایی جیمز وب طلوع کیهان را آشکار می‌کند

ستاره‌شناسان معتقدند تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) ناسا که احتمالا در آینده‌ای نزدیک به فضا پرتاب می‌شود، خواهد توانست طلوع کیهان و وقتی اولین ستاره‌ها متولد شدند را آشکار کند. تیم تحقیقاتی انگلیسی این مطالعه، ۶ کهکشان بسیار دور را بررسی کردند و دریافتند که کهکشان‌های مورد مطالعه مربوط به بیش از ۱۳ میلیارد سال پیش هستند، یعنی زمانی که کیهان فقط ۵۵۰ میلیون سال عمر داشته است.

نیکلاس لاپورت (Nicholas Laporte)، نویسنده اصلی این تحقیق از دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) انگلیس، می‌گوید: «مشاهده لحظه‌ای که جهان برای اولین بار در معرض نور ستاره قرار گرفت، جستجوی اصلی در نجوم است. مشاهدات ما نشان می‌دهد طلوع کیهان بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون سال پس از آغاز جهان رخ داده است و در زمان شکل‌گیری آن‌ها کهکشان‌هایی مانند آن‌هایی که ما مورد مطالعه قرار دادیم به اندازه کافی نورانی بوده‌اند که با تلسکوپ فضایی جیمز وب دیده شوند.» همچنین ریچارد الیس (Richard Ellis)، از محققان ارشد این مطالعه، بیان کرد: «طی دهه گذشته، ستاره‌شناسان مرزهای آنچه را می‌توان مشاهده کرد به عقب رانده‌اند و اکنون ما منتظر راه‌اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب هستیم که به اعتقاد ما توانایی مشاهده مستقیم طلوع کیهان را دارد.»

این تلسکوپ ۹.۷ میلیارد دلاری وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهد کرد و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی از جمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها را فراهم می‌آورد. آینه اصلی جیمز وب که عنصر بصری این تلسکوپ است از ۱۸ قسمت آینه شش ضلعی تشکیل شده که آینه‌ای با قطر ۶.۵ متر را تشکیل می‌دهند. این آینه بسیار بزرگ‌تر از آینه هابل با قطر ۲.۴ متر است.

برخلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (۰.۱ تا ۱ میکرومتر) را مشاهده می‌کند، جیمز وب در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول موج بلند از طریق مادون قرمز (۰.۶ تا ۲۷ میکرومتر) به رصد خواهد پرداخت که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ (Redshift) را مشاهده کند. انتقال به سرخ پدیده‌ای است که در آن نور گسیل‌شده از یک جرم (مانند امواج مرئی، فرابنفش، اشعه ایکس و اشعه گاما) به‌سمت طول موج قرمز در انتهای طیف می‌رود.

espash ، isna