فضانوردان هم با مواد شوینده لباس‌هایشان را خواهند شست!

0 154

ناسا طی همکاری با شرکت چند ملیتی پروکتر اند گمبل (Procter & Gamble) به‌مرکزیت آمریکا قرار است دو محصول شوینده این شرکت را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد تا از این طریق چگونگی شستن لباس‌های کثیف فضانوردان در فضا را بررسی کند. این محموله شامل شوینده‌های کاملا تجزیه‌پذیر یعنی دستمال مرطوب و قلم لکه‌بر خواهد بود و به‌طور خاص برای رفع بوی بد و تمیزی و پاکسازی لکه‌ها طراحی می‌شود. 

شرکت پروکتر اند گمبل و ناسا امیدوارند با این کار یکی از مشکلات فضانورد ها را که دور انداختن تعداد زیادی لباس به‌صورت سالانه است، حل کنند؛ زیرا ازآنجایی‌که راهی برای شست‌وشوی لباس فضانوردان وجود ندارند، برای هر خدمه فضایی باید حدود ۱۵۰ پوند لباس به‌ ایستگاه فضایی فرستاده شود و این مقدار برای ارسال به مریخ می‌تواند سه برابر بیشتر باشد.

شرکت پروکتر اند گمبل به‌عنوان آزمایش اولیه، محموله‌ای از مواد شوینده برای فضانوردان را دسامبر سال جاری میلادی به ایستگاه فضایی ارسال می‌کند تا دانشمندان بتوانند واکنش آنزیم‌ها و سایر مواد در برابر بی‌وزنی را مشاهده کنند. سپس در مه سال آینده میلادی، قلم‌های لکه‌بر و دستمال‌های مرطوب برای آزمایش توسط فضانوردان به فضا فرستاده می‌شوند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18081
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها