اختلاف نظر محققان روس و آمریکایی درباره سردرد فضانوردان

0 76

دانشمندان روسی و آمریکایی در مورد اینکه دلیل سردرد اخیر فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی افزایش غلظت دی‌اکسید کربن در جو این ایستگاه است، اختلاف نظر دارند. آژانس فضایی آمریکا در سال ۲۰۱۴ در یک مقاله علمی به رابطه بین سطح دی‌اکسید کربن و سردرد فضانوردان اشاره کرده بود، اما متخصصان روسیه این ارتباط را رد کردند. 

دانشمندان روسی با اشاره به گله فضانورد ها طی سال گذشته میلادی باوجود عدم تغییر سطح دی‌اکسید کربن این ایستگاه، دلایل سردرد فضانوردان را موضوع دیگردی عنوان کردند. آن‌ها در ادامه فهرستی از دلایل احتمالی سردرد از جمله تاثیر بی‌وزنی همراه با هجوم خون به مغز اشاره کردند. واقعیت دیگر مورد تاکید دانشمندان روس این است که فضانوردان در حقیقت هوایی را تنفس می‌کنند که بازدم افراد دیگر است و دی‌اکسید کربن محتوای آن افزایش یافته است.

همچنین در گزارشی که در مرکز آموزش فضانوردی یوری گاگارین (Yuri Gagarin Cosmonaut Training Center) روسیه منتشر شده است، ناسا در سال ۲۰۰۸ در واکنش به شکایت برخی از فضانوردان از سردرد، الزاماتی را برای کاهش دی‌اکسید کربن اجرا کرد، اما تابه‌حال خدمه برای بررسی دلایل احتمالی سردرد هنوز معاینه پزشکی نشده‌اند. هرچند از آن زمان سطح دی‌اکسید کربن در ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌تدریج به‌میزان درخواستی آمریکا کاهش یافته است، ولی فضانوردان همچنان از سردرد گله دارند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18078
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها