رصد میانگین بارش تجمعی کشور با داده‌های ماهواره‌ای

0 96

سازمان فضایی ایران میزان بارش تجمعی ماهانه در اردیبهشت۱۴۰۰ را با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و به‌کمک مدل تخمین بارش تجمعی PERSIANN-CCS رصد کرد. بر‌این‌اساس میزان میانگین بارش تجمعی کشور در اردیبهشت سال جاری ۵۹.۴۴ میلی‌متر محاسبه شده و نشان می‌دهد میانگین بارش تجمعی کشور اگرچه نسبت به‌مدت زمان مشابه سال گذشته ۶.۳۵ میلی‌متر افزایش داشته، اما نسبت به‌مدت مشابه در ۱۰ سال اخیر با کاهش حدودا ۵.۹۰ میلی‌متری مواجه بوده است.

همچنین در این پایش، استان‌های البرز، تهران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به‌ترتیب با ۱۳۷.۶۶، ۱۱۸.۷۵، ۱۲۲.۸۱ و ۱۱۸.۳۲ میلی‌متر، بیشترین میانگین بارش تجمعی کشور را داشته‌اند و استان بوشهر با حدود ۶ میلی‌متر بارش، روزهای کم‌بارشی را سپری کرده است.

سامانه تخمین بارش PERSIANN-CCS با بهره‌گیری از اطلاعات مرکز هواشناسی و سنجش از دور (Center for Hydrometeorology and Remote Sensing) متعلق به دانشگاه کالیفرنیا (University of California) آمریکا راه‌اندازی شده است. این سامانه با استفاده از تصویر مادون قرمز ماهواره‌های مدار ژئو به محاسبه تخمین میزان بارندگی در هر °۰.۲۵ * °۰.۲۵ پیکسل می‌پردازد.


chrsdata ، mehrnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18065
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها