اسپیس‌ایکس ۸۵ ماهواره تجاری و دولتی را به‌همراه ۳ ماهواره استارلینک به فضا پرتاب کرد

0 157

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در دومین ماموریت از برنامه پرتاب‌‌های پرتعداد و ارزان خود، ۸۵ ماهواره تجاری و دولتی کوچک (شامل چند فضاپیمای انتقال مداری ماهواره‌ها) را به‌همراه ۳ ماهواره مخابراتی منظومه استارلینک (Starlink) به مدار خورشید‌آهنگ فرستاد. این عملیات روز چهارشنبه ۳۰ژوئن (۹تیر) ساعت ۱۹:۳۱ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام گرفت و ماهواره‌ها به‌وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) به ارتفاع حدودا ۵۲۵ کیلومتری از سطح زمین منتقل شدند.

در ماموریت مذکور موسوم به ترنسپورتر-۲ (Transporter-2)، ماهواره‌هایی از کشورهای آمریکا، آرژانتین، فنلاند، آلمان، لیتوانی، مکزیک، لوکزامبورگ، سوییس، ایتالیا، امارات، بریتانیا، بلژیک، تایلند، بلغارستان، اسپانیا، کویت و همچنین یک ماهواره که به‌طور مشترک متعلق به لوکزامبورگ، روآندا و امارات می‌شود، در مدار قرار گرفتند. ماهواره‌های این عملیات شامل هر سه نوع سنجشی، ارتباطاتی و تحقیق و توسعه بوده که برخی از ماهواره‌های سنجشی مجهز به فناوری رادار دهانه ترکیبی (Synthetic Aperture Radar به‌اختصار SAR) هستند. در تصویر زیر لیست ماهواره‌های عملیات ترنسپورتر-۲ قابل مشاهده‌اند.

با انجام ماموریت مذکور تعداد کل ماهواره‌های منظومه استارلینک با احتساب دو ماهواره آزمایشی که در ابتدای پروژه به فضا پرتاب شدند، به عدد ۱۷۳۰ رسید. هدف اسپیس‌ایکس از برپایی منظومه استارلینک، پوشش سراسری جهان توسط اینترنت ماهواره‌ای است. این منظومه ماهواره‌ای در نهایت خدمات خود را به‌وسیله تقریبا ۱۲ هزار ماهواره و در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم، توسط ۴۲ هزار ماهواره به جهان ارائه خواهد داد. بر اساس اعلام اسپیس‌ایکس، پوشش جهانی منظومه استارلینک تا پایان سال جاری میلادی محقق می‌شود.

فالکون-۹ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری بوده که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر است. این ماهواره‌بر که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تن محموله به مدار لئو است. ماهواره‌بر مذکور اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۲۴ بار به فضا پرتاب شده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. فالکون-۹ از نفت سفید اصلاح شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

 

wikipedia ، espash ، espash ، nasaspaceflight ، space ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18058
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها