روش‌های آمریکایی برای ایجاد پدافند فضایی

0 312

کارشناسان آمریکایی طی گزارشی با اشاره به اقدامات برخی کشورها به ویژه چین و روسیه در جهت ساخت تسلیحات فضاپایه برای نابودی ماهواره‌ها یا ایجاد اختلال در آن‌ها معتقدند ایالات متحده باید توسعه هرچه بیشتر فناوری‌ها و همچنین اتخاذ راهبردها به‌منظور مقابله با این تهدیدات را در دستور کار خود قرار دهد. براساس گزارش محققان مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل (Center for Strategic and International Studies به‌اختصار CSIS) آمریکا، این کشور شاید نتواند برای توقف یا کاهش سرعت روند ساخت چنین تسلیحاتی اقدام خاصی انجام دهد، اما اگر قرار است فضا به‌عنوان منبعی برای بهره‌برداری‌های اقتصادی و راهبردی باقی بماند، ایالات متحده می‌بایست در جهت توسعه امکانات دفاعی فضاپایه گام بردارد.

به‌گفته تاد هریسون (Todd Harrison)، از نویسندگان این گزارش، هدف از مطالعه مذکور پرداختن به بحث دفاع از ماهواره‌هاست؛ موضوعی که به‌عقیده او کمتر مورد توجه قرار گرفته است. وی ضمن غیرقابل قبول دانستن برخی اظهار نظرها مبنی‌بر اینکه حوزه فضا قابل دفاع نیست و ازاین‌رو نباید به فناوری ماهواره تکیه کرد، می‌گوید: «کاری که لازم است انجام دهیم رفع آسیب‌پذیری‌ها در این حوزه است.»

آن‌گونه که در گزارش مذکور آمده، ایالات متحده به آگاهی‌های بیشتری در ارتباط با حوزه فضا نیاز دارد. این امر مستلزم سرمایه‌گذاری بیشتر در توسعه حسگرهای فضاپایه و به‌کارگیری آن‌ها در شبکه‌های دولتی و تجاری نظارت بر فضای بیرونی زمین است. ارتش آمریكا می‌بایست اقدام به توسعه ساختارهای فضایی با قابلیت استفاده از مدارهای مختلف کند تا حمله به سامانه‌های فضایی را برای دشمن دشوار سازد.

براین‌اساس آمریکا می‌بایست در سامانه‌های رباتیکی سرمایه‌گذاری کند که قادر به گرفتن اشیا در فضا مانند ماهواره‌های خرابکار هستند. چنین سامانه‌هایی همچنین می‌توانند اشیایی مانند ماهواره‌های سرگردان در فضا را گرفته و بدین ترتیب از وقوع برخوردهای احتمالی جلوگیری به‌عمل آورند. به‌علاوه، دولت ایالات متحده باید اپراتورهای فضایی تجاری را تشویق کند تا با به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته در سامانه‌های خود، آن‌ها را در برابر پارازیت‌ها و حملات سایبری مقاوم‌تر سازند.

بر اساس این گزارش، تصور غلطی وجود دارد که حوزه فضا اخیرا نظامی شده، اما این حوزه از ابتدای عصر فضا میدان نبرد بوده است و استقرار تسلیحات نظامی به دهه ۱۹۶۰ توسط شوروی سابق بازمی‌گردد. کارشناسان CSIS در کارگاه‌های آموزشی با متخصصان فضا و امنیت ملی، سناریوهای فرضی مختلفی را در مورد انواع درگیری‌هایی که ممکن است در قلمروی فضا آغاز شده یا گسترش یابد، در نظر گرفته و مورد بررسی قرار دادند. به‌عقیده آن‌ها تمرین‌ها و مانورهای جنگی می‌تواند به چگونگی استفاده از پدافندهای فضایی در آینده کمک کند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18053
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها