پیشی گرفتن چین از آمریکا در حوزه تصویربرداری ماهوار‌ه‌ای

0 157

کارشناسان آمریکایی اظهار می‌کنند این کشور در حوزه تصویربرداری ماهواره‌ای از برخی کشورها به‌خصوص چین عقب افتاده است. بنابر برآوردهای آژانس ملی اطلاعات مکانی (National Geospatial Intelligence Agency به‌اختصار NGA) ایالات متحده، چین در حوزه‌های مختلف تصویربرداری شامل راداری، طیف مرئی و فراطیفی وضعیت بهتری نسبت به آمریکا دارد. براین‌اساس، ایالات متحده در حوزه تصویربرداری راداری حتی پایین‌تر از فنلاند قرار می‌گیرد. 

رابرت شارپ (Robert Sharp)، مدیر NGA، سیاست‌های غلط ایالات متحده را دلیل این عقب‌افتادگی می‌داند. وی به‌عنوان مثال، فناوری تصویربرداری راداری را پیش‌ کشیده و از دولت به‌خاطر نادیده‌ گرفتن این فناوری نوپا طی بیش از یک دهه اخیر انتقاد می‌کند. بنابر اظهارات شارپ، محدودیت‌های کنترل صادرات در آن زمان موضوع مهمی بود، اما سیاست‌های فعلی باعث می‌شود آژانس‌های دولتی اکنون تمایلی به خرید محصولات شرکت‌های آمریکایی در این حوزه نداشته باشند. این امر نه‌تنها افزایش سرمایه و توسعه فعالیت‌ها را برای این شرکت‌ها مشکل‌تر می‌کند، بلکه باعث پیشرفت رقبای خارجی می‌شود.

به‌گفته شارپ، اگر به شرکت‌های آمریکایی اجازه داده شود تا نوآوری‌ در فناوری‌ها را دنبال کرده و ضمن استفاده از مشارکت‌های بین‌المللی دولتی و تجاری، بهترین توانایی‌های خود را اجرایی کنند، ایالات متحده قادر به جبران این عقب‌افتادگی خواهد بود. پیام بنازاده (Payam Banazadeh)، مدیرعامل شرکت آمریکایی کاپلا اسپیس (Capella Space)، که در حوزه تصویربرداری ماهواره‌ای با فناوری رادار دهانه ترکیبی (Synthetic Aperture Radar به‌اختصار SAR) فعالیت می‌کند، دراین‌باره می‌گوید: «بهترین کاری که دولت ایالات متحده در این زمینه می‌تواند انجام دهد این است که مشتری خوبی برای شرکت‌های تجاری آمریکایی ارائه‌دهنده تصاویر ماهواره‌ای SAR باشد.»

مارکو روبیو (Marco Rubio)، نایب رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنا، نیز با غیرقبول دانستن این عقب‌افتادگی عنوان می‌کند: «چنین امری موجب می‌شود تا چین به کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی راه پیدا کرده و بازار آن‌ها را تصاحب کند.» در مجموع، کارشناسان از تغییر سیاست ایالات متحده به‌گونه‌ای که محصولات و خدمات تجاری مدرن در اولویت قرار گیرند، به‌عنوان راه‌حل این موضوع یاد می‌کنند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18041
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها