روسیه و چین از نقشه راه احداث پایگاه تحقیقاتی مشترک روی سطح ماه رونمایی کردند

0 120

روسیه و چین که به‌دنبال ایجاد پایگاه تحقیقاتی مشترک در ماه هستند، از نقشه راه خود برای این منظور رونمایی کردند. این دو کشور ضمن اعلام اینکه توسعه چنین پایگاهی مورد توجه برخی کشورها و سازمان‌ها جهت همکاری قرار گرفته است، پنج حوزه ارائه دادند که شرکای احتمالی می‌توانند در قالب این حوزه‌ها به مشارکت در پروژه مذکور بپردازند.

 چین و روسیه امیدوارند قبل از پایان سال جاری میلادی سندی قانونی از اصول و جزئیات پروژه خود تهیه کنند. مقامات دو کشور از مذاکرات اولیه با آژانس فضایی اروپا (ESA) و فرانسه در مورد پروژه خود خبر داده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود کشورهای عربستان، امارات و تایلند برای حضور در این برنامه ابراز علاقه کرده‌اند.

در نقشه راه این دو کشور، سه مرحله کلی برای ایجاد مرکز تحقیقاتی مشترک در قمر زمین در نظر گرفته شده است که شامل اهداف علمی، امکانات و حمل‌ونقل، زیرساخت‌های روی سطح ماه، مراحل توسعه و چارچوب‌های همکاری است. مرحله اول که با عنوان مرحله شناسایی‌های اطلاعاتی شناخته می‌شود، جمع‌آوری داده‌ها و رصد مناطق مناسب برای نشستن فرودگرها را دربرمی‌گیرد که طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به‌وسیله ماموریت‌های چینی چانگ‌ای-۴و۶و۷ (7&Chang’e-4،&6) و ماموریت‌های روسی لونا-۲۵و۲۶و۲۷ (Luna-25&26&27) به‌همراه ماموریت‌های احتمالی شرکای این کشورها صورت می‌پذیرد. 

مرحله دوم یا فاز ساخت‌وساز به دو بازه زمانی ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ و ۲۰۳۱ تا ۲۰۳۵ تقسیم می‌‌شود. بخش اول شامل آزمایش و تایید فناوری‌ها، انتقال نمونه، تحویل محموله‌ها در سطحی گسترده و همچنین آغاز عملیات‌های مشترک است. ماموریت‌های چانگ‌ای-۸ و لونا-۲۸ و برخی مشارکت‌های بین‌المللی احتمالی در پروژه مذکور برای این بخش برنامه‌ریزی شد‌ه‌اند. 

در بخش دوم دو کشور به‌دنبال تکمیل زیرساخت‌های تامین نیرو در مدار و روی سطح ماه، ارتباطات، استفاده از منابع ماه و سایر فناوری‌ها هستند. ۵ ماموریت به‌نام‌های ILRS-1 تا ILRS-5 به‌ترتیب برای انرژی و ارتباطات، امکانات تحقیق و اکتشاف، استفاده از منابع ماه، فناوری‌های عمومی و ظرفیت‌های حوزه نجوم انجام خواهند شد؛ ماموریت‌هایی که توسط حامل‌های فضایی فوق سنگین روسی صورت می‌گیرند.

مرحله سوم نیز فاز بهره‌برداری بوده که با آغاز آن از سال ۲۰۳۶ پروازهای سرنشین‌دار شروع می‌شوند. در مورد مکان احداث این پایگاه قمری هنوز به‌صورت قطعی تصمیم‌گیری نشده است. بااین‌وجود، دهانه آریستارخوس (Aristarchus) و منطقه ماریوس هیلز (Marius Hills) در شمال غربی سمت پیدای ماه و دهانه آموندسن (Amundsen) در نزدیکی قطب جنوب قمر زمین به‌عنوان مکان‌های احتمالی ساخت این پروژه نام برده شده‌اند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18034
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها