روسیه اولین ماهواره نسل بعدی شناسایی سیگنال خود را به مدار زمین فرستاد

0 173

روسیه یک ماهواره نظامی با هدف شناسایی و ردیابی سیگنال را توسط ماهواره‌بر سایوز-۱.۲بی (Soyuz-2.1b) به فضا پرتاب کرد. طی این عملیات که روز جمعه ۲۵ژوئن (۴تیر) ساعت ۱۹:۵۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه انجام شد، ماهواره پیون-ان‌کااس ۹۰۱ (Pion-NKS 901) در مدار لئو قرار گرفت. پیون-ان‌کااس ۹۰۱ اولین ماهواره نسل بعدی منظومه ماهواره‌ای لیانا (Liana) محسوب می‌شود. این منظومه از دو سری ماهواره تشکیل شده است؛ لوتوس-اس۱ (Lotos-S1) و پیون-ان‌کااس که هر دوی آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیروهای نظامی خارجی مستقر در زمین، آب‌های آزاد و هوا در نظر گرفته شده‌اند.

ماهواره‌های این منظومه با هدف جایگزینی با سامانه ماهواره‌ای ردیابی و شناسایی سیگنال لجندا-تسلینا (Legenda-Tselina) شوروی سابق در مدار مستقر می‌شوند؛ ماهواره‌هایی که برای تعیین هدف و هدایت سلاح‌های با دقت بالا نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ازاین‌رو گفته می‌شود پیون-ان‌کااس ۹۰۱ از قابلیت هدایت موشک‌های نیروی دریایی روسیه به‌سمت اهداف مورد نظر برخوردار است. ماهواره مورد بحث را مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) این کشور و شرکت روسی کا‌بی آرسنال (KB Arsenal) ساخته‌اند. پیون-ان‌کااس ۹۰۱ از باس یانتار (Yantar) بهره می‌برد و حدود ۶.۵ تن وزن دارد.

نمای ماهواره‌های پیون-ان‌کااس

سایوز-۲ نسخه پیشرفته ماهواره‌بر سایوز است که مرکز پراگرس راکت اسپیس و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) روسیه آن را ساخته‌اند. این ماهواره‌بر دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت از نسخه سایوز ۲.۱بی (Soyuz 2.1b) استفاده شد. سایوز ۲.۱بی قادر به حمل ۸۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. سایوز-۲ یک ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای است که دارای طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر است. سایوز-۲ با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۲۱ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این ماهواره‌بر برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

space.skyrocket ، everydayastronaut ، wikipedia ، nasaspaceflight ، russianspaceweb ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18033
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها