سامانه‌ای برای تولید اکسیژن و برق در فضا

0 67

آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) اعلام کرد با همکاری شرکت ژاپنی هوندا (Honda) یک سامانه انرژی تجدیدپذیر گردشی را مورد آزمایش قرار می‌دهد که می‌تواند اکسیژن، هیدروژن و برق را به‌مدت طولانی برای ایستگاه‌های مستقر در سیاره‌های دیگر تامین کند. آن‌ها به‌منظور انجام این پروژه که با هدف تقویت قابلیت اکتشافات فضای عمیق و کاهش نیاز به ارسال منابع از زمین انجام شده، در حال ساخت ترکیبی از سامانه الکترولیز آب با فشار دیفرانسیل بالا و سامانه پیل سوختی هستند.

در این پروژه سامانه الکترولیز آب با فشار دیفرانسیل بالا، آب را با استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید اکسیژن و هیدروژن الکترولیز و سامانه پیل سوختی از اکسیژن و هیدروژن، آب و برق تولید می‌کند. آن‌ها همچنین اظهار داشتند سامانه الکترولیز آب با فشار دیفرانسیل بالا که توسط شرکت هوندا ایجاد شده است، هیدروژن را بدون استفاده از کمپرسور فشرده می‌کند، درنتیجه این هیدروژن بسیار سبک‌تر می‌شود و پرتاب آن به فضا آسان‌تر خواهد بود.


هیدروژن و برق برای ماموریت‌های آینده به‌منظور تامین نیروگاه‌های فرازمینی بسیار حیاتی هستند. اکسیژن جدای از کاربرد جهت تنفس فضانوردان، برای پیشرانه حامل‌های فضایی نیز مورد نیاز است.

JAXA و هوندا سال گذشته میلادی نیز یک توافق‌نامه تحقیقاتی مشترک سه ساله امضا کردند تا نمونه‌های اولیه این سامانه را محقق کنند و با امضای این توافق‌نامه همکاری خود را برای آزمایش سامانه انرژی تجدیدپذیر گردشی رسمی نمودند. هدف نهایی آن‌ها آزمایش این سامانه در ایستگاه قمری گیت‌وی (Lunar Gateway) ناسا است که یک ایستگاه فضایی در مدار ماه خواهد. آن‌ها همچنین طی ماه‌های آینده نمونه‌های اولیه این سامانه را آزمایش می‌کنند و پس از آن نتایج را سال آینده میلادی در مقاله‌ای منتشر خواهند کرد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18023
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها