کشف بزرگترین ساختار کهکشانی در چرخش

تحقیقات جدید نشان می‌دهد رشته‌های کیهانی (Cosmic Strings) که بیش از صدها میلیون‌ سال نوری طول دارند، می‌توانند بزرگترین اجرام در حال چرخش در کیهان باشند. به‌گفته نوام لیبسکیند (Noam Libeskind)، کیهان‌شناس موسسه اخترفیزیک لایب‌نیتس پوتسدام (Leibniz Institute for Astrophysics Potsdam) آلمان، کهکشان‌ها به‌طور معمول همگی در گردشند، اما اغلب آن‌ها بسیار آهسته می‌چرخند؛ بنابراین پژوهشگران تصور می‌کنند این اجرام جایی هستند که چرخش در مقیاس کیهانی پایان می‌یابد، اما در این تحقیقات لیبسکیند و همکارانش دریافتند که ظاهرا رشته‌های کیهانی یا لوله‌های عظیم ساخته‌شده از کهکشان‌ها می‌چرخند.

درنتیجه آن‌ها با استفاده از داده‌های تلسکوپ نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون (Sloan Digital Sky Survey) بیش از ۱۷ هزار رشته کیهانی را بررسی و سرعت حرکت آن‌ها را تجزیه و تحلیل کردند. محققان دریافتند کهکشان‌هایی که درون رشته‌های کیهانی قرار دارند، به دور محور مرکزی چرخیده و سریع‌ترین آن‌ها نیز با سرعت ۳۶۰ هزار کیلومتر در ساعت در گردشند. البته دانشمندان خاطرنشان کردند منظور این نیست که همه رشته‌های کیهانی الزاما می‌چرخند، اما به‌نظر می‌رسد که رشته‌های در حال چرخش هم وجود داشته باشند.

لیبسکیند ادامه داد: «اما اصلی‌ترین سوال این است که چرا رشته‌ها می‌چرخند؛ هر چه باعث چرخش این رشته‌ها می‌شود، باید بعدا و در تاریخچه شکل‌گیری آن‌ها روی داده باشد، زیرا بیگ‌بنگ هیچ چرخش اولیه‌ای به کیهان نداده است.» یکی از توضیحات احتمالی این است که چرخش این رشته‌ها ناشی از میدان مغناطیسی آن‌ها باشد، اما تا این لحظه در مورد علت چرخش آن‌ها نظری قطعی وجود ندارد و دانشمندان قصد دارند با شبیه‌سازی این رشته‌ها به منشا چرخش آن‌ها پی‌ببرند.

digikala ، isna