چین داده‌های کاوشگر مریخی خود را با آمریکا و اروپا مبادله می‌کند

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) اعلام کرد برای تبادل داده‌های کاوشگر خود با ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال همکاری است و داده‌های خود را با این دو نهاد مبادله می‌کند. شیو هونگ‌لیانگ (Xu Hongliang)، از مقامات فضایی چین، با اشاره به انتشار عکس‌های گرفته‌شده از مریخ توسط کاوشگر این کشور به‌نام ژورونگ (Zhurong) بیان کرد: «دستگاه‌های آزمایشگاهی مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه (CNES)، کمیسیون فعالیت‌های ملی فضایی آرژانتین (National Space Activities Commission) و اداره توسعه تحقیقات اتریش (Austria research and development) به‌همراه ژورونگ به مریخ فرستاده شده‌اند و نهادهای تحقیقاتی فرانسه، اتریش و روسیه نیز درباره داده‌های کسب‌شده توسط این کاوشگر، با پکن در ارتباط هستند.»

هونگ‌لیانگ همچنین اعلام کرد: «چین همکاری با روسیه را به‌منظور توسعه مشترک یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی در کره ماه در آینده شروع خواهد کرد و قصد دارد با ادامه فعالیت‌های مریخ‌کاوی خود، تا سال ۲۰۳۰ نمونه خاک مریخ را به زمین منتقل کند.» گفتنی است ژورونگ که دارای شش چرخ و چهار پنل خورشیدی بوده و وزنی معادل ۲۴۰ کیلوگرم دارد، اکنون در حال انجام تحقیقات علمی در مورد خاک مریخ، ساختار زمین‌شناسی، محیط، جو و همچنین کاوش آب در این سیاره است.

espash ، irna