حمایت نهادهای محلی دولتی چین از توسعه فناوری‌های فضایی

0 138

شهرداری شهر شنژن (Shenzhen) چین قصد دارد ۴۷ میلیون دلار را برای توسعه فناوری‌های مرتبط با حوزه فضا ازجمله تجهیزات ماهواره‌ای و برنامه‌های فضایی به این شهر جنوبی چین اختصاص دهد. بنابر اعلام شهرداری شنژن، این نهاد ۴۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری برای یک پروژه یا حداکثر ۳۰۰ میلیون یوان برای هر پروژه را تامین خواهد کرد. براین‌اساس، از فعالیت‌هایی شامل توسعه سامانه‌های ارتباطی ماهواره‌ای باندپهن با سرعت بالا، منظومه‌های ماهواره‌ای سنجش از دور، ترمینال‌های ماهواره‌ای، عملیات‌های پردازش داده‌ها و کمک به بیمه ماموریت‌های پرتاب پشتیبانی می‌شود.

شهرداری شنژن با انجام این اقدامات درنظر دارد به ارتقای قابلیت‌های مستقل نوآورانه در توسعه‌ ماهواره‌ها و فناوری‌های مرتبط با آن، کار بر روی زیرساخت‌های فضایی و ایجاد یک اکوسیستم پیشرو در صنعت ماهواره بپردازد. ازجمله فعالیت‌هایی که در شنژن انجام می‌شود توسعه میکروماهواره‌ها توسط شرکت دانگفنگهونگ ائرواسپیس (Aerospace Dongfanghong HIT Satellite Ltd) بوده که در این شهر واقع است؛ شرکتی که زیرمحموعه شرکت دولتی فناوری و علوم هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology) به‌شمار می‌رود.

این شهر در حقیقت با ایجاد سیاست‌های حمایتی از توسعه اکوسیستم‌های ماهواره‌ای، به شهرهای پکن، شانگهای و گوانگژو می‌پیوندند؛ امری که به‌عقیده تحلیلگران نشان‌دهنده اهمیت نقش ارگان‌های محلی دولتی در کنار نقشی است که سیاست‌های حمایتی از فعالیت‌های تجاری ایفا می‌کنند. به‌نظر می‌رسد اتخاذ چنین تصمیم‌هایی به‌دنبال اقدامات در سطح ملی برای آگاهی‌بخشی به شرکت‌ها در بخش نوظهور ماهواره‌های تجاری چین باشد.

لوسی سنخال-پروالت (Lucie Senechal-Perrouault)، محقق مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (French National Center for Scientific Research)، این اقدام چینی‌ها را در راستای ایجاد شفافیت لازم برای شرکت‌هایی می‌داند که قصد ورود به این حوزه را دارند. وی می‌افزاید: «این تصمیم نشان‌دهنده وجود انگیزه به‌منظور ایجاد تنوع در بخش فضایی چین بوده و مشوقی برای ادغام فعالیت‌های دولتی و خصوصی این کشور است.»

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17999
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها