پنجمین ماهواره نسل سوم سامانه ناوبری GPS در مدار زمین قرار گرفت

0 287

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) ماهواره دیگری از نسل سوم ماهواره‌های ناوبری GPS را توسط ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) به فضا پرتاب کرد. این ماموریت روز پنجشنبه ۱۷ژوئن (۲۷خرداد) ساعت ۱۶:۰۹ به‌وقت گرینویچ از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام شد و طی آن پنجمین ماهواره سری GPS III در مدار مئو و در ارتفاع حدودا ۲۰ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

دو ماهواره اول این سری به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و دو ماهواره بعد نیز سال گذشته میلادی به فضا پرتاب شده‌ بودند؛ همچنین استقرار ۵ ماهواره دیگر از این سری برای سال جاری میلادی و سال‌های آینده برنامه‌ریزی‌ شده است. این پرتاب‌ها در راستای تلاش وزارت دفاع ایالات متحده برای جایگزینی ماهواره‌های قدیمی GPS صورت می‌گیرد. 

نمای ماهواره‌های سری GPS III

پنجمین ماهواره سری GPS III بالغ‌بر ۴۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد. ماهواره‌های این سری که با نام نواستار-۳ (Navstar-3) نیز خوانده می‌شوند، با عمر طراحی ۱۵ سال از باس ماهواره‌ای A2100A بهره می‌برند. ماهواره‌های مذکور توسط شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) ساخته شده‌اند و طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که نسبت به ماهواره‌های قبلی سه برابر دقیق‌تر بوده و تواناییشان برای مقابله با پارازیت‌ و ایجاد اختلال هشت برابر بیشتر از آن‌هاست.

فالکون-۹ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری بوده که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر است. این ماهواره‌بر که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تن محموله به مدار لئو است. فالکون-۹ اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۲۳ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۲ مورد آن‌ها ناموفق بوده است. ماهواره‌بر یادشده از نفت سفید اصلاح‌شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

 

wikipedia ، espash ، space.skyrocket ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17995
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها