چین اولین گروه فضانوردان را به ایستگاه فضایی خود فرستاد

0 237

چین اولین گروه فضانوردان خود را به ایستگاه فضایی در حال توسه این کشور اعزام کرد. این ماموریت روز پنجشنبه ۱۷ژوئن (۲۷خرداد) ساعت ۰۱:۲۲ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد و طی آن سه فضانورد به‌وسیله کپسول شنژو-۱۲ (Shenzhou-12) سوار بر حامل فضایی لانگ مارچ-۲اف (Long March-2F) روانه ایستگاه مذکور شدند.

چین اخیرا ماژول اصلی ایستگاه فضایی خود را به مدار لئو منتقل نموده و اکنون برای ادامه مراحل توسعه آن، نی هایشنگ (Nie Haisheng) را به‌عنوان فرمانده به‌همراه لیو بومینگ (Liu Boming) و تانگ هونگبو (Tang Hongbo) روانه این ایستگاه کرده است. هر سه این فضانوردان عضو نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق (People’s Liberation Army Air Force) چین هستند.

آن‌ها قرار است سه ماه را در فضا سپری کنند که در طول این مدت فناوری‌های ماژول اصلی ازجمله سامانه پشتیبانی از حیات آن را آزمایش خواهند کرد. این سه فضانورد همچنین از لحاظ جسمی و روانی تحت نظر قرار می‌گیرند تا برای انجام ماموریت سرنشین‌دار بعدی که شش ماه به‌طول خواهد انجامید، اطمینان لازم حاصل شود.

چین پیش‌تر اعلام کرده بود سه گروه از فضانوردان شامل ۱۸ نفر را به‌منظور آماده‌سازی جهت عزیمت به ایستگاه فضایی این کشور انتخاب کرده است. این فضانوردان متشکل از ۱۷ مرد و ۱ زن می‌شوند که ۷ نفر از آن‌ها از نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین انتخاب شده‌اند و خلبان فضاپیما خواهند شد. ۷ نفر دیگر مهندس پرواز فضایی می‌شوند؛ افرادی که تاکنون محققان یا تکنسین‌های هوانوردی، فضانوردی و سایر زمینه‌های مرتبط بوده‌اند. ۴ نفر دیگر نیز متخصصان محموله ماموریت‌ها هستند و از بین متقاضیان علوم فضایی و برنامه آزمایشی فضایی چین برگزیده شده‌اند.

آژانس ملی فضایی چین (CNSA) قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ یک ایستگاه فضایی قابل سکونت و دارای چند ماژول را توسعه دهد. مطابق برنامه‌ریزی‌ها این کشور به‌منظور ساخت ایستگاه فضایی خود، طی ۲ سال آینده ۱۲ فضانورد را به فضا خواهد فرستاد. ایستگاه فضایی چین با نام تیانگونگ (Tiangong) در مدار لئو و در ارتفاعی بین ۳۴۰ تا ۴۵۰ کیلومتری سطح زمین فعالیت خواهد کرد که مدت فعالیت آن بیش از ۱۰ سال تخمین زده شده است. ایستگاه مذکور در شرایط عادی امکان میزبانی ۳ فضانورد را دارد که در زمان جابجایی خدمه این تعداد می‌تواند به ۶ فضانورد هم برسد.

نمای ایستگاه فضایی تیانگونگ

لانگ مارچ-۲اف که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک حامل فضایی ۲ مرحله‌ای بوده که آن را آکادمی فناوری‌ حامل‌ فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته است. این حامل با وزنی بالغ بر ۴۶۰ تن قادر به حمل ۸۴۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. طول کلی لانگ مارچ-۲اف ۶۲ متر بوده و هر دو مرحله آن ۳.۴ متر قطر دارند.

حامل فضایی مذکور اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۵ ماموریت را انجام داده که در همه آن‌ها موفق عمل کرده است. لانگ مارچ-۲اف از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen Tetroxide) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17993
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها