یک سیاه‌چاله کلان‌جرم در حال مرگ کشف شد

محققان یک هسته کهکشانی فعال در حال مرگ از کهکشان آرپ-۱۸۷ (Arp-187) را به‌طور تصادفی کشف کردند که تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان داد این هسته طی ۳ هزار سال گذشته خاموش شده است. هنگامی‌که ماده‌ای در حال فرو رفتن به درون حفره عظیم سیاه‌چاله‌ها قرار می‌گیرد، درخشش آن‌ها زیاد شده و نور بیشتری نسبت به بقیه کهکشان ساطع می‌کنند که این مراکز روشن به‌عنوان هسته کهکشانی فعال شناخته می‌شوند و قوی‌ترین دلیل برای وجود سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم هستند.

گروهی تحقیقاتی از دانشگاه توهوکو (Tohoku University) ژاپن با استفاده از رصدخانه آلما (ALMA) در بیابان آتاکاما (Atacama) شیلی و آرایه بسیار بزرگ (Very Large Array) آمریکا این اکتشاف را انجام دادند. در این رصد، یک «جت لوب» (jet lobe) یا «حلقه‌ فروان» درحالی‌که هیچ سیگنالی از هسته وجود نداشت، کشف شد که این موضوع نشان‌دهنده سکوت فعالیت هسته کهکشانی فعال است. پس از مرگ هسته کهکشانی فعال، ویژگی‌های چنین هسته‌ای در مقیاس کوچکتر نیز به‌دلیل خاموش شدن منابع فوتون، کم‌رنگ می‌شوند، اما منطقه گاز یونیزه در مقیاس بزرگ هنوز قابل مشاهده است، زیرا حدود ۳ هزار سال طول می‌کشد تا فوتون‌ها در لبه این منطقه قرار گیرند.

کوهی ایچیکاوا (Kohei Ichikawa)، از دانشگاه توهوکو، می‌گوید: «ما طی این مطالعه از رصدخانه نواستار (NuSTAR) ناسا استفاده کردیم که بهترین ابزار برای مشاهده فعالیت هسته کهکشانی فعال فعلی بود، بنابراین دریافتیم هسته کاملا مرده است. ما همچنان به بررسی هسته‌های کهکشانی فعال در حال مرگ ادامه خواهیم داد و با استفاده از روش استفاده‌شده در این مطالعه به‌دنبال هسته‌های کهکشانی در حال مرگ می‌رویم. به‌علاوه، از روش تفکیک مکانی برای بررسی جریان ورودی و خروجی گاز استفاده خواهیم کرد، چرا که ممکن است نحوه خاموش شدن فعالیت هسته کهکشانی فعال را برای ما روشن سازد.»