چین چهار ماهواره شامل دو ماهواره سنجشی را به فضا پرتاب کرد

0 169

چین چهار ماهواره شامل دو ماهواره سنجشی، یک ماهواره نجومی و یک ماهواره تحقیق و توسعه را در مدار لئو قرار داد. این عملیات روز جمعه ۱۱ژوئن (۲۱خرداد) ساعت ۰۳:۰۳ به‌وقت گرینویچ به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March-2D) انجام شد و طی آن ماهواره سنجشی پکن-۳ (Beijing-3) به‌عنوان محموله اصلی همراه با سه ماهواره دیگر به فضا پرتاب شدند.

پکن-۳ ماهواره‌ای تجاری با قدرت تفکیک مکانی ۰.۵ متر است که شرکت‌های چینی تونتی فرست سنچوری ائرواسپیس (Twenty First Century Aerospace Technology) و دی‌اف‌اچ ستلایت (.DFH Satellite Co) آن را ساخته‌اند. پکن-۳ در حقیقت پنجمین ماهواره از یک منظومه محسوب می‌شود که اولین آن‌ها یعنی پکن-۱ در سال ۲۰۰۵ به فضا پرتاب شد. پس از آن نیز در سال ۲۰۱۵ سه ماهواره پکن-۲ در مدار قرار گرفتند. این ماهواره از باس کست۳۰۰۰ای (CAST3000E) بهره می‌برد و از داده‌های آن به‌منظور پشتیبانی از مدیریت زمین و منابع آن، مطالعات کشاورزی، نظارت بر محیط‌ زیست و برنامه‌ریزی شهری استفاده خواهد شد.

هايسی-۲ (Haisi-2) نام دیگر ماهواره سنجشی است که طی این عملیات در مدار قرار گرفت. ماهواره مذکور را دی‌اف‌اچ ستلایت و دانشگاه ژیامن (Xiamen University) چین ساخته‌اند و هدف از آن پایش آب‌های داخلی این کشور برای انجام مطالعات مرتبط با دریاهاست. محموله دیگر این ماموریت موسوم به ونگ‌ونگ-۱ (Wangwang-1) ماهواره‌ای برای انجام کاوش‌های نجومی بوده که دی‌اچ‌اف ستلایت آن را ساخته است و عمدتا به رصد سیارک‌ها و مدارهای آن‌ها خواهد پرداخت. چهارمین محموله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی نیز یک ماهواره تحقیق و توسعه با نام تیان‌جیان اسپیس تست-۱ (Tianjian Space Test-1) بوده که طبق اطلاعات موجود آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) چین در توسعه آن نقش داشته است.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی که با نام چانگ ژنگ-۲دی (Chang Zheng-2D) نیز خوانده می‌شود، یک حامل فضایی دو مرحله‌ای است که آکادمی فناوری پرواز‌ فضایی شانگهای آن را ساخته است. این حامل با طول کلی ۴۱ متر، بالغ‌بر ۲۳۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. همچنین قطر هر دو مرحله لانگ مارچ-۲دی ۳.۳۵ متر بوده و از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین عملیات این ماهواره‌بر در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت و با احتساب این ماموریت تاکنون ۵۲ عملیات را به‌انجام رسانده که یک مورد آن ناموفق بوده است. بنابر گزارش‌ها هر بار پرتاب لانگ مارچ-۲دی ۳۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

wikipedia ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17977
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها