دانشمندان به‌ دلیل احتمالی تاثیر منفی سفرهای فضایی روی سامانه ایمنی بدن پی بردند

مطالعات دانشمندان مشخص کرد ریزگرانش تاثیر بسیار زیادی روی سامانه ایمنی بدن انسان داشته و سلامت فضانوردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین محققان حال در آزمایشگاه‌های زمین این تاثیر را بررسی می‌کنند. در مطالعه اولیه میلی هیوز (Millie Hughes)، از دانشگاه استنفورد (Stanford University) آمریکا، نشان داده شده ضعیف شدن سامانه ایمنی بدن فضانورد در فضا به‌دلیل فعالیت نامعمول سلول‌های تی رگولاتور (T regulator) سامانه ایمنی است. این سلول‌ها موظفند پس از پایان عفونت یا یک خطر در بدن، واکنش‌های دفاعی سامانه ایمنی را کاهش داده و آن را به تعادل برسانند، اما محققان متوجه شدند که در شرایط ریزگرانش سلول‌های تی رگولاتور حتی بدون وجود هیچ مشکلی در بدن شروع به فعالیت می‌کنند.

دانشمندان همچنین متذکر شدند درحالی‌که سفرهای فضایی به‌مرور زمان بیشتر می‌شود، نگرانی‌هایی درباره سلامت جسمی مسافران فضایی به‌وجود می‌آید. آن‌ها در مطالعات بعدی دریافتند سلول‌های لنفوسیت تی (T lymphocytes) که وظیفه دارند مستقیما به عوامل بیماری‌زا حمله کنند نیز به‌شدت ضعیف شده و واکنش کمی از خود نشان می‌دهند. بنابراین چنین موضوعی باید قبل از افزایش تعداد سفرهای فضایی مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد و درمانی برای آن مشخص شود، زیرا از طرفی سلول‌های تی رگولاتور فعال شده و از طرف دیگر سلول‌های لنفوسیت تی ضعیف‌تر می‌شوند.