آمریکا مدعی شد روسیه ماهواره‌ای با مقاصد جاسوسی را برای ایران به فضا پرتاب می‌کند

0 306

روزنامه آمریکایی واشینگتن‌ پست به‌نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد روسیه قصد دارد ماهواره‌ای را برای ایران به فضا پرتاب کند که توانایی تهران را در ردیابی اهداف بالقوه نظامی در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن بسیار بالا خواهد برد. این روزنامه مدعی شد اطلاعات محرمانه‌ای که به رسانه‌ها درز کرده است نشان می‌دهد روسیه طی توافقی با ایران، یک ماهواره سنجشی موسوم به کانوپوس-وی (Kanopus-V) را برای تهران در مدار زمین قرار خواهد داد که امکان نظارت مستمر بر امکانات مختلف از پالایشگاه‌های نفت خلیج فارس و پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی گرفته تا پادگان‌های آمریکا در عراق را فراهم می‌کند.

بنابر اظهارات مقامات ایالات متحده، عملیات پرتاب این ماهواره احتمالا طی ماه‌های آینده انجام می‌شود. آن‌ها می‌گویند اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۲۰۱۸ طی سفرهایی به روسیه، گفتگوهایی را برای به‌نتیجه رسیدن این توافق ترتیب داده‌اند و متخصصان روس نیز اخیرا برای آموزش خدمه جهت اپراتوری این ماهواره از مرکزی که به‌تازگی در نزدیکی شهر کرج ساخته شده است، به ایران سفر کرده‌اند.

روسیه تاکنون چندین ماهواره کانوپوس-وی را در فاصله حدودا ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار داده است و از آن‌ها برای اهداف سنجشی غیرنظامی استفاده می‌کند. این ماهواره‌ها با ۴۷۳ کیلوگرم وزن، دارای ۵ سال عمر طراحی بوده و از باس ماهواره‌ای کانوپوس بهره می‌برند. ماهواره‌های کانوپوس-وی به ابزار تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) با قدرت تفکیک مکانی ۲.۵ متر از پهنایی به‌اندازه ۲۰ کیلومتر  مجهز هستند که دامنه طیفی آن نیز ۰.۵ تا ۰.۸ میکرومتر عنوان شده است.

نمای ماهواره‌های کانوپوس-وی

در ماهواره‌های مذکور همچنین ابزاری برای ارائه تصاویر چندطیفی از زمین تعبیه شده است که قادرند داده‌های تصویری با قدرت تفکیک مکانی ۱۲ متر از پهنایی به‌اندازه ۲۰ کیلومتر تهیه کنند. این ابزار تصاویر را در چهار باند طیفی ارائه می‌دهند؛ ۰.۵-۰.۶، میکرومتر، ۰.۶-۰.۷ میکرومتر، ۰.۷-۰.۸ میکرومتر و ۰.۸-۰.۹ میکرومتر.

روسیه بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ تعداد ۶ ماهواره از این نوع را در مدار زمین قرار داده است و یکی از آن‌ها موسوم به کانوپوس-وی ۲ که از آن با نام کانوپوس-وی-آی‌کا ۱ (Kanopus-V-IK 1) نیز یاد می‌شود، برای تهیه تصاویر مادون قرمز بهینه‌سازی شد. کانوپوس-وی-آی‌کا ۱ دارای ۶۰۰ کیلوگرم وزن بوده و در سال ۲۰۱۷ در مدار زمین استقرار یافت.

البته در گزارش واشینگتن پست ادعا شده ماهواره‌ای که قرار است برای ایران به فضا پرتاب شود، مجهز به دوربینی با قدرت تفکیک مکانی ۱.۲ متر است. ماهواره‌های کانوپوس-وی را شرکت روسی ان‌پی‌پی‌ ونیم (Npp Vniiem) با همکاری شرکت بلاروسی اوای‌او پلنگ (OAO Peleng) می‌سازد. روسیه برنامه دارد دو ماهواره دیگر از این نوع را در سال ۲۰۲۵ به فضا پرتاب کند.

 

space.skyrocket ، space.skyrocket ، washingtonpost

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17967
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها