الهام از خواب زمستانی گورخرماهی برای سفر به اعماق فضا!

فضانوردان هنگام ورود به فضا باید با خطرات مختلف سلامتی مقابله کنند، به‌همین‌دلیل دانشمندان دانشگاه کوئینز بلفاست (Queen’s University Belfast) انگلستان برای حل چنین مشکلی از روش مورد استفاده برخی از گونه‌های حیوانی از خواب زمستانی برای محافظت در برابر شرایط دشوار الهام گرفتند. آن‌ها برای بررسی بیشتر ایده‌های خود به گورخرماهی‌ها روی آورده و در این تحقیقات نوعی از خواب زمستانی را به‌نام «تورپور» (Torpor) در این حیوانات ایجاد کردند که فعالیت متابولیکی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

محققان در یک گروه از گورخرماهی‌ها خواب زمستانی تورپور ایجاد نمودند، درحالی‌که یک گروه دیگر به‌عنوان گروه کنترل عمل می‌کردند. سپس هر دو گروه تحت تابش میزانی از اشعه قرار گرفتند که انسان در یک سفر شش ماهه به مریخ تجربه می‌کند و از تجزیه‌و‌تحلیل ژنومی آن‌ها برای بررسی ژن در هر دو گروه استفاده شد. درنهایت دانشمندان در گورخرماهی‌های گروه کنترل، نشانه‌هایی از استرس اکسیداتیو، آسیب دی‌ان‌ای، سیگنالینگ هورمون استرس و تغییر در چرخه تقسیم سلولی مشاهده کردند، درحالی‌که در گورخرماهی‌هایی که به خواب تورپور رفته بودند، فعالیت متابولیکی پایین با کاهش استرس اکسیداتیو، افزایش تشخیص، حذف پروتئین‌های مضر و اثرات محافظتی در برابر اشعه دیده شد.

به‌گفته توماس کیهیل (Thomas Cahill)، محقق ارشد این مطالعه، این یافته‌ها در مورد چگونگی کاهش میزان متابولیسم می‌تواند انسان‌ها را از قرار گرفتن در معرض اشعه محافظت کرده و به آن‌ها کمک کند تا یک نوع خواب زمستانی را تجربه کنند و در سفرهای فضایی ایمن بمانند. درحالی‌که هنوز کارهای زیادی وجود دارد تا اثبات شود این روش برای انسان‌ها در سفرهای فضایی طولانی مدت موثر است، اما دانشمندان آن را به‌عنوان یک روش بالقوه دارای شواهد اولیه قانع‌کننده توصیف می‌کنند. همچنین ایده خواب زمستانی فقط به‌دلایل سلامتی انجام نمی‌شود، بلکه می‌تواند مقدار مواد مصرفی و آذوقه مورد نیاز برای یک سفر فضایی را کاهش داده و به فضاپیما اجازه می‌دهد تا جرم آن به یک سوم برسد.