جستجوی حیات فرازمینی با بررسی مولکول‌های پیچیده

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) آمریکا روشی در زمینه بررسی نشانه‌های زیستی ارائه کرده‌اند که از طریق آن می‌توان به‌طور گسترده به‌دنبال نشانه‌های حیات فرازمینی بود. دانشمندان در این شیوه به‌جای جستجوی انواع خاصی از مواد شیمیایی، به‌دنبال مولکول‌‌های پیچیده‌ای (Complex Molecule) گشتند که احتمال وجود آن‌ها در مقادیر زیاد به‌طور تصادفی کم است و اگر تعداد زیادی از این مولکول‌های پیچیده در یک منطقه یافت شود، آن منطقه را باید بهتر بررسی نمود. آن‌ها برای این کار الگوریتمی ایجاد کردند که به پیچیدگی هر مولکول بر اساس پیوندهای آن نمره‌ای اختصاص داده و می‌توان آن را با استفاده از ابزارهایی که درون یک کاوشگر جا می‌شوند، به‌دست آورد.

به‌گفته سارا ایماری واکر (Sara Imari Walker)، از محققان این پژوهش، روش مذکور کمک می‌کند تا بدون نیاز به هرگونه دانش قبلی در مورد بیوشیمی مواد یک منطقه، وجود حیات در آن منطقه تشخیص داده شود. همچنین بخش هوشمندانه این این روش تجربی آن است که در آن فرضیه‌ای مطرح نمی‌شود و موجودات زنده مولکول‌های پیچیده‌تری تولید می‌کنند که به‌وسیله آن می‌توان به‌دنبال حیات گشت.