اخترشناسان به دلایل احتمالی وجود دایره‌های رادیویی عجیب در آسمان پی‌ بردند

اخترشناسان در سال‌های اخیر تعدادی جرم رادیویی دایره‌ای شکل یافتند که میلیون‌ها سال نوری قطر داشته و ماهیت آن‌ها تاکنون ناشناخته بود، اما دانشمندان حال با کشف جرمی مشابه پاسخی برای این معما پیدا کردند. طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده در مرکز این دایره‌ها، کهکشان‌هایی وجود داشتند که پهنای آن‌ها چندین میلیون سال نوری بود و آن‌ها پس از بررسی داده‌های جدید و قدیمی به سه پاسخ احتمالی رسیدند.

در اولین پاسخ آن‌ها این احتمال وجود دارد اطراف این اجرام، کهکشان‌های دیگری در حال شکل‌گیری باشند که مواد پرنوری را به‌شکل یک حلقه اطراف خود خم می‌کنند، اما آن‌قدر کم‌‌نورند که با چشم قابل مشاهده نیستند. احتمال دوم نیز این است که سیاه‌چاله مرکز این اجرام مواد اطراف خود را می‌بلعد و جت‌هایی (فوران‌هایی) مخروطی شکل از ذرات و انرژی بالا به‌سمت بیرون پرتاب می‌کند. احتمالا به‌صورت کاملا اتفاقی سیاره زمین سر راه این جت‌ها قرار گرفته و سطح مقطع این مخروط‌ها به‌شکل دایره دیده می‌شود.

احتمال سوم هم می‌تواند پدیده‌ای ناشناخته، اما با انرژی بسیار بالا باشد که در مرکز این حلقه‌ها رخ داده و اثر مذکور از خود به‌جا گذاشته است. البته دانشمندان هنوز چنین پدیده‌ای را شناسایی نکرده‌اند، اما این حلقه‌های رادیویی می‌توانند اولین سرنخ‌ها باشند.

تصویری از یک دایر رادیویی عجیب

همچنین محققان حدود ۱۱ دایره دیگر پیدا کردند و توجیه آن‌ها برای این اجرام از خطای تصویر تا حلقه انیشتین متفاوت بود. این معما از جایی شروع شد که حدود سه سال پیش، آرایه تلسکوپی ASKAP (سرواژه Australian Square Kilometre Array Pathfinder) استرالیا با ۳۶ دیش ماهواره‌ای شروع به تهیه نقشه رادیویی آسمان کرد. دانشمندان در این نقشه به‌دنبال نقاطی پرنور به‌عنوان سیاه‌چاله یا کهکشان‌های بزرگی بودند که در طول موج رادیویی می‌درخشیدند.

دانشمندان در داده‌های به‌دست‌آمده، چهار دایره پرنور پیدا کردند که ابتدا به‌عنوان پدیده‌ای شناخته‌شده دسته‌بندی شدند. بعد از این دانشمندان با طول موج‌های دیگری مانند طول موج مرئی از این اجرام تصویربرداری کردند، اما در کمال تعجب در نور مرئی دیده نمی‌شدند. همین کافی بود تا محققان این اجرام را «دایره‌های رادیویی عجیب» (Odd Radio Circles به اختصار ORCs) بنامند.