ناسا پس از چند دهه با دو ماموریت فضایی به سیاره زهره بازمی‌گردد

ناسا اعلام کرد دو ماموریت رباتیک مشابه را تا اواخر دهه جاری میلادی برای اکتشاف سیاره زهره به فضا می‌فرستد. ماموریت‌های مذکور با نام‌های داوینچی‌پلاس (DAVINCI+) و وریتاس (VERITAS) ذیل طرحی برای کاوش سیاره‌ها با بودجه‌ تقریبا ۵۰۰ میلیون دلار صورت می‌گیرند. داوینچی‌پلاس که قرار است سال ۲۰۲۹ پرتاب شود، دو مرتبه از کنار زهره گذر خواهد کرد تا تصاویر نمای نزدیک از سطح سیاره ثبت نموده و سپس کاوشگری رباتیک را به‌منظور ارزیابی گازها و دیگر عناصر روانه اتمسفر ضخیم آن خواهد کرد.

ماموریت دوم با نام وریتاس، کاوشگری است که سال ۲۰۲۸، یک سال پیش از داوینچی‌پلاس، پرتاب خواهد شدو با چرخیدن به دور زهره از سطح آن نقشه‌برداری می‌کند. وریتاس با به‌کارگیری فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) و پایش ارتفاعات سطحی، تصویرسازی‌های سه‌بعدی از توپوگرافی سیاره تهیه کرده تا نشان دهد آیا فرایندهایی نظیر زمین‌ساخت صفحه‌ای و آتشفشانی هنوز در زهره فعال هستند یا خیر. وریتاس همچنین مجهز به دوربینی است که امکان شناسایی نشانه‌های بخار آب در جو زهره را دارد. وجود بخار آب می‌تواند حاکی از این باشد که آتشفشان‌های فعال، مدت‌ها پیش، روی سطح سیاره گاززدایی کرده بودند.

گفتنی است اخیرا یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان اعلام کرده موفق به یافتن مولکول کمیاب فسفین (Phosphine) در ابرهای زهره شده‌ است؛ امری که می‌تواند نشانه‌ای از وجود حیات در این سیاره محسوب شود. البته جندی بعد برخی دانشمندان این ادعا را رد کردند. ورود کاوشگر داوینچی‌پلاس به جو زهره می‌تواند به معمای احتمال وجود حیات در زهره با دقت بالایی پاسخ دهد.

سیاره زهره که با نام ناهید نیز از آن یاد می‌شود، گرم‌ترین سیاره در منظومه شمسی بوده و در مداری میان مدارهای زمین و عطارد قرار گرفته‌ است. وجود دی‌اکسید کربن در اتمسفر این سیاره که گرما را در زهره نگه می‌دارد دمای آن را به ۴۸۱ درجه سلسیوس در نزدیکی سطح سیاره افزایش داده‌ است. این سیاره از نظر مداری نزدیک‌ترین فاصله به زمین را داشته و پس از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است که به‌هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود.

زهره بدون قمر است و در مدار تقریبا دایره‌واری به‌دور خورشید می‌چرخد. سیاره مذکور از بسیاری لحاظ ازجمله اندازه، جرم، گرانش و ترکیبات ساختاری به زمین همانندی دارد و به‌خاطر همین شباهت‌ها آن را سیاره «خواهر زمین» نیز خوانده‌اند. شایان ذکر است آژانس فضایی آمریکا سال ۱۹۷۸ فضاپیمایی موسوم به پایونییر (Pioneer) را به‌سوی زهره فرستاده بود که این ماموریت تا سال ۱۹۹۲ به زمین اطلاعات ارسال می‌کرد.

espash ، wikipedia ، wikipedia ، espash ، zoomit