وقوع خورشیدگرفتگی در روز پنجشنبه

0 210

اولین خورشیدگرفتگی سال ۲۰۲۱ صبح روز پنجشنبه ۱۰ژوئن (۲۰خرداد) رخ خواهد داد که ماه به‌طور کامل خورشید را پنهان می‌کند و تنها حلقه‌ای از آتش از آن باقی خواهد گذاشت. این خورشیدگرفتگی موسوم به «حلقه آتش» به‌مدت ۱۰۰ دقیقه ادامه خواهد داشت و با طلوع آفتاب در استان اونتاریو (Ontario) کانادا آغاز می‌شود. خورشیدگرفتگی مذکور در ساعت ۱۵:۱۱ به‌وقت تهران در ناحیه گرینلند شمالی به‌ اوج خود رسیده و درنهایت در شمال شرقی سیبری به‌پایان می‌رسد. همچنین مرحله حلقه آتش آن که ماه ۸۹ درصد خورشید را می‌پوشاند، ۳ دقیقه و ۵۱ ثانیه ادامه خواهد داشت.

به‌گفته ناسا خورشیدگرفتگی کامل تنها در چند منطقه از جمله بخش‌هایی از کانادا، گرینلند و شمال روسیه قابل مشاهده است، اما خورشیدگرفتگی جزئی در بیشتر مناطق نیمکره شمالی زمین از جمله بخش‌هایی از شرق ایالات متحده، شمال آلاسکا، اغلب مناطق کانادا، بخش‌هایی از کارائیب، اروپا، آسیا و شمال آفریقا قابل رویت خواهد بود.

خورشیدگرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه در میان زمین و خورشید قرار گیرد و مانع رسیدن نور خورشید به زمین شود. هنگام وقوع خورشیدگرفتی حلقوی، ماه به‌اندازه‌ای از زمین فاصله دارد که قادر به پنهان‌ کردن کامل خورشید نیست و حلقه‌ای از نور آن از اطراف قمر زمین قابل مشاهده است.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17935
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها