قرائت بیانیه رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین نشست زیرکمیته حقوقی کوپوس

0 204

جمهوری اسلامی ایران در روز سوم شصتمین نشست زیرکمیته حقوقی کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد موسوم به کوپوس (COPUOS) بیانیه خود را قرائت کرد. در این بیانیه ضمن درخواست برای اصلاح موازین و مقررات مرتبط با مدار ژئو و نقد نظریه‌های First come و First serve و Use it or Lost it، پیشنهاد مقررات جدید مرتبط با مدار ژئو در قالب یک مقاله کاری طرح شد. در بیانیه جمهوی اسلامی ایران پیشنهاد کشور انگلستان در خصوص رفتار مسئولانه در فضا مورد نقد قرار گرفت و بر ضرورت اتخاذ تصمیم‌های حقوقی در قالب چند جانبه‌گرایی در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی تاکید شد.


اعتراض به روند منجر به ایجاد برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) و نقد فرآیند شکل‌گیری و توسعه آن، تاکید بر اهمیت پیشگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا، ضرورت فعالیت‌های فضایی کشورها صرفا در قالب اهداف صلح‌آمیز، تاکید بر همکاری‌های بین‌المللی و همچنین اعتراض به برخی رویه‌های محدودیت‌زا از دیگر موارد مطرح‌شده در بیانیه جمهوری اسلامی ایران بود.


در ادامه این بیانیه نیز تحریم نهادهای غیرنظامی ایرانی فعال در عرصه نظامی و نقض برخی اصول حقوق فضا همچون دسترسی آزاد به فضا و همکاری‌های بین‌المللی که به‌واسطه این تحریم‌های یکجانبه ایجاد شده است، مورد اعتراض قرار گرفت. تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ماهواره‌های کوچک برای بازیگران فضایی نوظهور و اعتراض به هرگونه رویه حقوقی و فنی محدودیت‌زا برای فعالیت کشورهای در حال توسعه در حوزه ماهواره‌های کوچک نیز از دیگر موارد مطروحه در این بیانیه بود.

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17929
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها