اسپیس‌ایکس ماهواره ارتباطاتی شرکت آمریکایی را به فضا پرتاب کرد

0 188

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) دومین ماهواره ارتباطاتی با ماموریت ارائه خدمات پخش رادیویی را برای شرکت آمریکایی سیریوس‌ایکس‌ام (SiriusXM) به مدار ژئو فرستاد. این عملیات روز یکشنبه ۶ژوئن (۱۶خرداد) ساعت ۰۴:۲۶ به‌وقت گرینویچ به‌وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام شد. ماهواره مذکور موسوم به SXM-8 را شرکت آمریکایی مکسار (Maxar Technologies) ساخته و در ارتفاع حدودا ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است.

ماهواره اول با نام SXM-7 اواخر سال گذشته میلادی به فضا پرتاب شده بود؛ اما مدتی بعد اپراتور آن اعلام کرد این ماهواره به‌دلیل مشکلی که در محموله آن حین مانور افزایش ارتفاع به‌وجود آمده، از کار افتاده است. سیریوس‌ایکس‌ام برای این منظور ۲۲۵ میلیون دلار خسارت از طرف بیمه دریافت کرد و اکنون درصدد جایگزینی ماهواره جدیدی به‌نام SXM-9 با ماهواره قبلی است. SXM-7 و SXM-8 درواقع برای جایگزینی ماهواره‌های قدیمی XM-3 و XM-4 ساخت شرکت بوئینگ به فضا پرتاب شده‌اند که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در مدار قرار گرفتند.

SXM-8 با وزنی در حدود ۷ تن دارای عمر طراحی ۱۵ سال بوده و از باس ماهواره‌ای SSL-1300 بهره می‌برد. ماهواره مورد بحث دارای ترانسپاندرهایی در باند S بوده و به‌منظور ارائه خدمات به مشتریان در ایالات متحده و همچنین گسترش پوشش در کانادا و منطقه کارائیب به فضا فرستاده شده‌ است. این ماهواره دارای یک آنتن بازتابنده بزرگ است که امکان پخش سیگنال‌های رادیویی برای گیرنده‌های وسایل نقلیه در حال حرکت را فراهم می‌آورد.

نمای ماهواره SXM-7

فالکون-۹ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری بوده که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر است. در این ماموریت نیز مانند عملیات‌های گذشته، مرحله اول این حامل با موفقیت در محل تعیین‌شده در اقیانوس اطلس فرود آمد. این ماهواره‌بر که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال تقریبا ۲۳ تن محموله به مدار لئو است. فالکون-۹ اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و تاکنون بالغ‌بر ۱۲۰ ماموریت به‌انجام رسانده که ۲ مورد آن‌ها ناموفق بوده‌اند. ماهواره‌بر مذکور از نفت سفید اصلاح شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. 

 

wikipedia ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، nasaspaceflight ، space ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17928
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها