تصاویری از مرحله اول حامل فضایی فالکون-۹ پس از ۱۰ بار پرتاب

0 200

بوستر (مرحله اول) حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) پس از ۱۰ بار پرتاب و رکوردشکنی در روز ۱۲مه سال جاری میلادی درحالی‌که ظاهری کهنه و غبارآلود داشت، به زمین بازگشت. این بوستر موسوم به B1051 پس از فرستادن ۶۰ ماهواره مخابراتی استارلینک (Starlink) توسط حامل مورد بحث به پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در فلوریدا منتقل شد. B1051 اولین بوستر فالکون-۹ محسوب می‌شود که توانسته به هدفی که اسپیس‌ایکس از زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۸ درنظر داشته است، دست یابد. به‌گفته ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، این نسخه از فالکون-۹ حال می‌تواند ۱۰ پرتاب را با نیاز به بازسازی کمی در میان آن‌ها به‌انجام رساند. همچنین شرکت یادشده قصد دارد تا زمان از بین‌ رفتن این بوستر آن را مورد استفاده قرار دهد.

 فالکون-۹ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری بوده که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر است. این ماهواره‌بر که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تن محموله به مدار لئو است. ماهواره‌بر مذکور از نفت سفید اصلاح شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند و اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد.

حامل‌های فضایی تا پیش از ساخت فالکون-۹ هیچکدام قابلیت استفاده مجدد را نداشتند. بوستر این حامل‌ها تنها یک بار می‌توانند محموله را به فضا بفرستند و پس از آن در حین بازگشت به زمین از بین می‌روند. از‌آنجایی‌که هزینه توسعه حامل‌های فضایی بسیار بالاست، بازگشت‌پذیری آن‌ها و فرود موفقیت‌آمیزشان پس از پرتاب که امکان استفاده مجدد را فراهم می‌آورد، از اهمیت ‌به‌سزایی برخوردار است.

 

espash ، isna

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17922
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها