سازمان فضایی ایران نقشه ماهواره‌ای حداکثر دمای زمین در سطح کشور را منتشر کرد

0 346

سازمان فضایی ایران نقشه مقایسه‌ای حداکثر دمای سطح زمین در کشور را با استفاده از تصاویر سنجنده مودیس (MODIS) ماهواره آکوا (Aqua) منتشر کرده است. بررسی نتایج حاصل از پردازش تصاویر نشان می‌دهد که استان‌های شمالی و ‏شمال‌غربی کشور در اردیبهشت۱۳۹۹ نسبت به اردیبهشت‌۱۴۰۰ از دمای پایین‌تری برخوردار بوده‌اند و اختلاف دمای کشور بین گرم‌ترین و سردترین نقطه حدود ۶۲ درجه سانتی‌گراد است.


بالاترین سطوح گرمایی در اردیبهشت۱۳۹۹، در بخش‌هایی از استان‌های مذکور در تصویر بالا به رنگ قهوه‌ای نمایش داده شده است. مناطق با پوشش گیاهی، مرتفع و پوشیده از برف دارای حداقل مقادیر دمایی بوده و بیشترین مقادیر دمایی مربوط به نواحی عاری از پوشش گیاهی است.


بررسی نتایج حاصل از پردازش تصاویر و مقایسه نقشه حداکثر دمای سطح زمین در سطح کشور نشان می‌دهد که بیشترین سطح تمرکز این نوع از دما در استان‌های ایلام، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، و خراسان جنوبی است و مناطق مذکور بیشتر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد دما را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین میانگین دمای روزانه در اردیبهشت‌۱۴۰۰ بیش‌تر از اردیبهشت‌۱۳۹۹ بوده است.


کم‌ترین مقدار میانگین دما در اردیبهشت‌۱۴۰۰ مربوط به ۱۳اردیبهشت با حدود ۳۶ درجه سلسیوس و بیشترین مقدار میانگین دما مربوط در ۷اردیبهشت با حدود ۴۶.۱ درجه سلسیوس است.

آکوا دومین ماهواره از برنامه EOS (سرواژه Earth Observing System) ناسا است که پس از ماهواره ترا (Terra) در سال ۲۰۰۲ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ (Vandenberg) در آمریکا توسط حامل فضایی دلتا ۲ (Delta II) به فضا پرتاب شد. این ماهواره با حدود ۳ تن وزن و ۶ سال عمر طراحی در فاصله حدودا ۶۸۰ کیلومتری سطح زمین قرار دارد. آکوا البته تاکنون توانسته است به فعالیت خود در مدار ادامه دهد.

 

wikipedia

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17921
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها