تصاویر مریخ‌نورد ناسا از ابرهای سیاره سرخ

0 231

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا عکس‌هایی از ابرهای مریخی از جمله ابرهای رنگین‌تاب (Nacreous) به‌نمایش گذاشته است که زودتر از روند معمول در این سیاره شکل گرفته‌اند. کنجکاوی عکس‌های مذکور را هنگام بالا رفتن از کوه مرکو (Mercou) توسط مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) ناسا ثبت کرده است که در تصاویر مذکور لایه‌های نازک بخار از کریستال‌های یخ، نور خورشید را در زمان غروب بازتاب می‌دهند و برخی به‌صورت رنگی دیده می‌شوند. به‌گفته‌ آژانس فضایی آمریکا این ابرها در جو رقیق مریخ نادر هستند، اما معمولا در سردترین زمان سال در استوای سیاره تشکیل می‌شوند.

ابرهای مریخی بر فراز کوه شارپ (Sharp) مریخ

دانشمندان پیش‌ازاین دریافته بودند ابرهایی که زودتر تشکیل می‌شوند، در ارتفاع بالاتری نسبت به اغلب ابرهای مریخی قرار دارند، اما این ابرها از یخ آب تشکیل شده‌اند و به‌طور معمول از ۶۰ کیلومتری بالای سطح سیاره فراتر نمی‌روند.


عکس مریخ‌نورد کنجکاوی از ابرهای مریخی، درست پس از غروب آفتاب در ۳۱مارس۲۰۲۱ (۱۱فروردین۱۴۰۰)

به‌گفته ناسا باتوجه‌به زمان ثبت عکس، یعنی درست پس از غروب آفتاب، کریستال‌های یخی نور در حال محو شدن هستند و این امر باعث می‌شود آن‌ها در پس‌زمینه آسمان که در حال تاریک شدن است، بدرخشند. پدیده مذکور موسوم به ابرهای شب‌تاب (Noctilucent) با پر شدن از بلورها روشن‌تر شده و پس از پایین‌تر رفتن خورشید نسبت به ارتفاع آن‌ها در آسمان، تاریک می‌شوند. این موضوع یک سرنخ سودمند است که دانشمندان برای تعیین ارتفاع آن‌ها استفاده می‌کنند.


عکس مریخ‌نورد کنجکاوی از ابرهای رنگین‌تاب مریخی

کنجکاوی همچنین ابرهای رنگین‌تاب را با ترکیب رنگی زیبا در عکسی پانوراما ثبت کرد. مارک لمون (Mark Lemmon)، دانشمند علوم جوی از موسسه علوم فضایی بولدر (Space Science Institute Boulder) آمریکا، می‌گوید: «رنگ‌های مذکور از ذرات ابر با اندازه تقریبا یکسانی می‌آیند و این حالت معمولا درست پس از تشکیل ابرها روی می‌دهد که همه‌ی آن‌ها با یک نرخ شکل می‌گیرند.» 

 کنجکاوی هم عکس سیاه‌وسفید و هم عکس رنگی از این منظره تهیه کرده است که عکس‌های سیاه‌وسفید جزئیات موج‌دار ابرها را با وضوح بیشتری نشان داده و عکس‌های رنگی که با دوربین اصلی مریخ‌نورد گرفته شده، از چندین تصویر به‌هم چسبیده تشکیل شده‌اند. 

منبع دیجی کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17916
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها