ردیابی کشتی‌های پنهان‌کار با کمک ماهواره‌ها

0 183

شرکت بریتانیایی هورایزن اسپیس (Horizon Space Technologies) قصد دارد با توسعه یک فناوری فضاپایه‌، امکان ردیابی کشتی‌هایی را فراهم آورد که اقدام به خاموش کردن سامانه شناسایی خودکار (AIS) خود می‌کنند. AIS به‌طور مداوم سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند که توسط ماهواره‌ها شناسایی می‌شوند. این امر به‌خصوص برای جلوگیری از عدم برخورد صورت می‌گیرد؛ اما کشتی‌هایی که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، عموما اجازه ارسال سیگنال از این سامانه را نمی‌دهند تا مورد شناسایی قرار نگیرند. فناوری هورایزن اسپیس با دریافت سیگنال‌های الکترونیکی ضعیف از رادارهای ناوبری و تلفن‌های ماهواره‌ای، مکمل داده‌های AIS محسوب شده و بدین ترتیب ردیابی کشتی‌ها را حتی در صورت خاموش کردن AIS میسر می‌‌سازد. این شرکت داده‌های AIS را از شرکت‌ها یا ارگان‌های دیگر خریداری می‌کند.

هورایزن اسپیس پیمانکار برنامه‌ای موسوم به IOD-3 Amber متعلق به دولت بریتانیاست که طی آن سیگنال‌های مرتبط با موارد اطلاعاتی از طریق ماهواره‌های مکعبی جمع‌آوری خواهد شد. دولت انگلستان قصد دارد از داده‌های به‌دست‌آمده به‌وسیله فناوری هورایزن اسپیس برای مقابله با فعالیت‌های خلاف قانون مختلف از ماهیگیری غیرقانونی گرفته تا قاچاق انسان در آب‌های ساحلی خود استفاده کند. فناوری مورد بحث برپایه سامانه شناسایی تلفن ماهواره‌ای باند L هورایزن اسپیس به‌نام فلاینگ‌فیش (FlyingFish) توسعه می‌یابد و اطلاعات لازم را با تاخیر کمتر از یک ساعت برای کاربران نهایی در دولت بریتانیا فراهم می‌آورد.

به‌گفته جان بکنر (John Beckner)، مدیرعامل هورایزن اسپیس، این شرکت قصد دارد منظومه اولیه‌ای متشکل از ۶ ماهواره مجهز به این فناوری را در مدار لئو ایجاد کند. بنابر برنامه‌ریزی‌ها اولین ماهواره این برنامه ماه اوت سال جاری میلادی به‌وسیله کپسول باری دراگون (Dragon) شرکت اسیپس‌ایکس (SpaceX) به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل می‌شود تا از آنجا در مدار زمین قرار گیرد. مطابق اظهارات بکنر، بودجه توسعه دو ماهواره دیگر از این منظومه برای پرتاب طی سال آینده میلادی نیز تامین شده است.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17914
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها