چین یک ماهواره هواشناسی به فضا پرتاب کرد

0 220

چین دومین ماهواره از چهارمین سری ماهواره‌های هواشناسی FY (سرواژه Feng Yun) خود را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی (Long March-3B) به مدار زمین فرستاد. این عملیات روز چهارشنبه ۲ژوئن (۱۲خرداد) ساعت ۱۶:۲۵ به‌وقت گرینویچ از پایگاه ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین انجام شد و طی آن ماهواره FY-4B در مدار ژئو قرار گرفت. ماهواره‌های FY مجموعه‌ای از ماهواره‌های هواشناسی هستند که داده‌هایی را با هدف پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای زمین و همچنین آب‌وهوای فضایی برای چین و سازمان‌های مربوطه در سراسر جهان فراهم می‌آورند. این ماهواره‌ها را آکادمی فناوری فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) چین توسعه داده و اداره هواشناسی این کشور (China Meteorological Administration) اپراتوری می‌کند. ماهواره‌های مذکور در دو مدار قطبی و ژئو قرار دارند و اولین آن‌ها سال ۱۹۸۸ به فضا پرتاب شد.

FY-4B با وزن ۵۳۰۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۵ سال از باس ماهواره‌ای SAST-5000 بهره می‌برد. ماهواره‌های FY-4 چند ابزار مهم را با خود حمل می‌کنند؛ GIIRS (سرواژه Geostationary Interferometric Infrared Sounde) که در باندهای نور مرئی و مادون قرمز کار می‌کند، با اندازه‌گیری دما، رطوبت و شرایط پوشش ابر به تهیه نقشه‌های سه‌بعدی از شرایط جوی می‌پردازد. AGRI (سرواژه Advanced Geostationary Radiation Imager) قادر است در طول موج‌های ۰.۴۵ تا ۱۳.۸ میکرون با قدرت تفکیک مکانی ۵۰۰ متر در باند نور مرئی تصویربرداری کند. 

نمای ماهواره FY-4A

ابزار دیگر این ماهواره LMI (سرواژه Lightning Mapping Imager) نام دارد و درواقع یک حسگر تصویربرداری CCD در باند مادون قرمز نزدیک است که با قدرت تفکیک مکانی ۶.۸ کیلومتر به رصد رعدوبرق‌ها می‌پردازد. FY-4B همچنین دارای ابزاری موسوم به SEP (سرواژه Space Environment Package) بوده که از جمله تجهیزات آن می‌توان به آشکارساز ذرات با انرژی بالا، پرتوسنج و مغناطیس‌سنج فلاکس‌گیت (Fluxgate) اشاره کرد. از ابزار یادشده به‌منظور بررسی تاثیرات آب‌و‌هوای فضایی بر زمین، از جمله فعل‌و‌انفعالات ژئومغناطیسی و هلیوفیزیک استفاده می‌شود. 

در این ماموریت از نسخه پیشرفته ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی موسوم به لانگ‌مارچ-۳بی/ای (یا ۳بی/جی۲) استفاده شد که با وزنی بالغ بر ۴۵۸ تن، قادر به حمل ۱۱.۲ تن محموله به مدار لئو و ۵.۱ تن محموله به مدار انتقالی زمین‌ثابت (GTO) است. لانگ‌مارچ-۳بی/ای دارای طول کلی ۵۶.۳ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سوم آن نیز ۳ متر است. لانگ مارچ-۳بی یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قابلیت چهار مرحله‌ای شدن را نیز دارد و آن را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته است.

ماهواره‌بر مذکور نخستین بار در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۷۵ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۴ مورد آن‌ها ناموفق بوده است. لانگ مارچ-۳بی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد و هر عملیات پرتاب آن بالغ بر ۷۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17909
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها