سیاه‌چاله‌ای که از ستاره‌ها اسپاگتی درست می‌کند!+فیلم

ستاره‌شناسان برای اولین بار شاهد تصویر خاموش شدن یک ستاره توسط سیاه‌چاله بودند که جاذبه شدید سیاه‌چاله یک طرف از ستاره را به‌سمت خود می‌کشد و طرف دیگر ستاره را از هم می‌پاشد؛ به این فرایند اسپاگتی شدن (Spaghettification) می‌گویند و طی آن در زمان مکیده شدن ستاره به‌سمت سیاه‌چاله، بقایایی که یک نوار نازک و طولانی را در دنباله آن تشکیل می‌دهند، آزاد می‌کند. به‌گفته محققان موسسه تحقیقات فضایی هلند (Netherlands Institute for Space Research) تاکنون مشهود بود که سیاه‌چاله‌ها می‌توانند یک دیسک از مواد تجمع‌یافته در اطراف خط مرکزی خود داشته باشند، اما خطوط جذب بالای قطب سیاه‌چاله نشان می‌دهد یک رشته طولانی وجود دارد که مانند کلاف نخی چندین بار در اطراف سیاه‌چاله پیچیده شده و این کلاف نخی همان مواد حاصل از فروپاشی یک ستاره تازه ازهم‌پاشیده است.

دانشمندان برای درک بهتر این فرآیند فیلمی ساخته و منتشر کردند. در این فیلم، گرانش فوق‌العاده سیاه‌چاله، سمت نزدیک ستاره را با شدت زیادی به‌سوی خود می‌کشد و به‌نظر می‌رسد سیاه‌چاله ابتدا ستاره را از هم فرو پاشیده و سپس تمام مواد آن را به‌شکل یک رشته ماکارونی نازک و بلند می‌مکد. پدیده یادشده توسط جیاکامو کانیزارو (Giacomo Cannizzaro)، نویسنده اصلی این مطالعه از موسسه تحقیقات فضایی هلند، رصد شد و اگر صحت نظریه‌های وی اثبات شود، اولین باری خواهد بود که فرآیند اسپاگتی شدن به‌تصویر کشیده شده است.