کشف یخچال‌های طبیعی جدید در مریخ شانس ماموریت‌های انسانی را افزایش می‌دهد

0 104

پژوهشگران طی مطالعه‌ای با تحلیل داده‌های رصدی و مدارگردهای مریخی، یک نوع احتمالی جدید از یخچال‌های طبیعی در مریخ شناسایی کرده‌اند که می‌توانند گزینه‌ای مطلوب برای فرود ماموریت‌های انسانی باشند. این پژوهش نشان می‌دهد ویژگی‌های موج‌دار در منطقه «هامونه آرکادیا» (Arcadia Planitia) مریخ شباهت زیادی به جریان‌های یخی درون صفحه‌های یخی قطب جنوب دارد و اگر این یخچال‌های طبیعی در عمق کم از سیاره سرخ وجود داشته باشند، مکان مناسبی برای هدایت ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده به این منطقه محسوب خواهند شد. به‌علاوه، چنین موضوعی می‌تواند منبع آب مناسبی برای فضانوردان به‌شمار آید.

بافت منطقه هامونه‌ آرکادیا

هامونه‌ آرکادیا در مناطق هموار شمال مریخ قرار دارد و در ۳ میلیارد سال گذشته جریان‌های گدازه‌ای فعال در آن آرام شده‌اند، بنابراین در مقایسه با دیگر بخش‌های سیاره، دارای دهانه‌های بسیار کمتری است. همچنین داده‌های جمع‌آوری‌شده از مدار مریخ در طول سال‌ها، نشان می‌دهد خاک این منطقه سرشار از هیدروژن بوده و به‌دلیل‌اینکه آب از مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن ساخته شده، این هیدروژن نشان‌دهنده وجود یخ‌آب درست زیر سطح مریخ است.

تجزیه‌وتحلیل‌ها نیز نشان می‌دهد ویژگی‌های این منطقه درحقیقت منشا یخچالی دارند و اشکال موج‌دار منطقه مذکور شبیه به دیگر ویژگی‌هایی سطحی مریخ هستند که از جریان آهسته مواد شکل گرفته‌اند. همچنین داده‌ها بیانگر آن است که این مناطق واقعا غنی از یخ هستند. شانون هیبارد (Shannon Hibbard)، سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «این ویژگی‌های موج‌دار بیشتر شبیه به جریان‌های یخی درون ورقه‌های یخ روی زمین است که در درجه نخست در قطب جنوب رخ می‌دهند. اگرچه با داشتن سرعت بیشتر، این جریان‌های یخی در زمین به‌خوبی قابل درک نیستند، اما سرعت آن‌ها در مریخ بسیار کمتر است و نمونه‌ای از جریان‌های یخی را در زمین‌های نسبتا هموار نشان می‌دهند.»

موقعیت هامونه‌ آرکادیا در نیم‌کره شمالی مریخ

البته هیبارد، خود، این ادعا را بحث‌برانگیز می‌داند، زیرا بیشتر جریان‌های یخ روی زمین برای روان شدن به یک لایه نازک از آب مایع در زیر سطح خود نیز نیاز دارند؛ اما یک احتمال وجود دارد که در گذشته و زمانی که کج‌شدگی مدار مریخ متفاوت از امروز بود و درنتیجه آب‌وهوای متفاوتی داشت، در زیر سطوح یخبندان‌ها ذوب هم روی داده باشد. هیبارد در آخر افزود: «هامونه‌ آرکادیا هرگز به‌جز از مدار مریخ، مطالعه نشده است، اما ممکن است این مکان نه‌تنها از نظر دسترسی و فراوانی یخ‌آب، بلکه از نظر ارزش علمی هم برای فرود مناسب باشد.» بنابراین گام بعدی بررسی مناطق اطراف این ویژگی‌های موج‌دار برای یافتن سرنخ‌های بیشتر است.

منبع دیجی کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17902
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها