اسپیس‌ایکس درصدد انجام نخستین پرواز مداری استارشیپ تا پایان سال

0 233

شرکت آمریکایی اسپس‌ایکس (SpaceX) در حال آماده‌سازی حامل فضایی استارشیپ (Starship) برای اولین پرواز مداری از ایالت تگزاس تا جزیره‌ای در ایالت هاوایی است که طی آن حامل مذکور تا ارتفاع ۱۱۵ کیلومتری زمین اوج می‌گیرد. در این پرواز برای نخستین بار دو بخش اصلی سامانه غول‌پیکر استارشیپ شامل کپسول این حامل و بوستر سوپر هوی (Super Heavy) روی یکدیگر قرار خواهند گرفت. در این عملیات استارشیپ با بوستر سوپر هوی از مرکز اسپیس‌ایکس در تگزاس پرتاب و ۳ دقیقه بعد از انجام پرواز در میانه هوا از این بوستر جدا می‌شود. تقریبا پس از ۵ دقیقه، سوپرهوی به زمین بازمی‌گردد و در خلیج مکزیک فرود می‌آید. 

درهمین‌حال، استارشیپ به حرکت در مدار خود ادامه می‌دهد و قبل از فرود در هاوایی یک دور کامل به دور زمین می‌زند که حدودا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. بعد از ورود به جو نیز، حامل مورد بحث در فاصله تقریبا ۱۰۰ کیلومتری از شمال غرب ساحل کائوآئی (Kauai)، شمالی‌ترین جزیره ایالت هاوایی، به‌صورت کنترل‌شده فرود خواهد آمد. تاریخ دقیق پرواز مذکور هنوز مشخص نشده، اما اسپیس‌ایکس اعلام کرده است که تا آخر سال ۲۰۲۱ چنین پروازی را انجام می‌دهد.

نمونه اصلی استارشیپ که یک حامل دو مرحله‌ای بازگشت‌پذیر است، ۱۲۲ متر طول داشته و دارای قطری معادل ۹ متر است. این حامل فضایی سوخت مایع با وزن ۵ هزار تن (با احتساب محموله) قادر به حمل ۱۰۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن ۲ میلیون دلار هزینه دربردارد. اسپیس‌ایکس توسعه استارشیپ را از سال ۲۰۱۲ و با دریافت بودجه‌ای ۱۳۵ میلیون دلاری از آژانس فضایی آمریکا آغاز کرد. این شرکت به‌همراه شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) در حال توسعه فضاپیماهایی برای برنامه بازگشت به ماه آرتمیس (Artemis) ناسا هستند؛ برنامه‌ای که این آژانس در ادامه آن قصد دارد برای اولین بار انسان را به مریخ نیز اعزام کند.

 

espash ، digiato ، zoomit

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17900
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها