عکس ناسا تغییر شدید در ظاهر لکه سیاره مشتری را نشان می‌دهد

فضاپیمای جونو (Juno) ناسا در سی و سومین گذر ارتفاع پایین خود در مدار مشتری، تصویری با جزئیات بسیار بالا از اتمسفر این سیاره ثبت کرد که تغییرات پدیده اتمسفری آن معروف به لکه کلاید (Clyde’s Spot) به‌وضوح در آن دیده می‌شود. این عکس که در ۱۵آوریل۲۰۲۱ گرفته شده است، در مقایسه با همین تصویر در ۲ژوئن۲۰۲۰ که به‌شکل یک بیضی دیده می‌شد، تفاوت‌هایی دارد و در تصویر یادشده این پدیده بیشتر یک لکه چرخان و آشفته است.

همچنین رصدهای امسال فضاپیمای جونو نشان می‌دهد که بقایای پدیده مذکور یک سال پس از کشف از طوفان سرخ مشتری فاصله گرفته و حال، طول آن نسبت به سال قبل دو برابر و عرض آن سه برابر شده است که می‌تواند سال‌ها در اتمسفر مشتری دوام بیاورد.

pia23609 1041

به‌علاوه، ناسا اعلام کرد تصویر قبلی از حدود ۴۵ هزار کیلومتری بالای ابرهای مشتری گرفته شده، اما فاصله تصویر سال ۲۰۲۱ با ابرها حدود ۲۷ هزار کیلومتر است. لکه کلاید برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ توسط کلاید فاستر (Clyde Foster)، منجم آماتور، و با استفاده از تلسکوپ ۱۴ اینچی او کشف شد و تنها دو روز پس از کشف ابتدایی فاستر، فضاپیمای جونو توانست تصویر دقیقی از این پدیده را که در حدود ۱.۳ برابر زمین بود، ثبت کند.

digikala ، digiato