ستاره‌شناسان دقیق‌ترین نقشه ماده تاریک جهان را تهیه کردند

دانشمندان با استفاده از نور صدها میلیون کهکشان، بزرگترین و دقیق‌ترین نقشه ماده تاریک جهان را ترسیم کردند که یک چهارم نیمه جنوبی آسمان را پوشش می‌دهد. گروهی از اخترشناسان بین‌المللی به‌رهبری کالج دانشگاهی لندن (University College London) انگلستان از هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل تصاویر شکل و نور کهکشان‌ها بهره برده و توانستند نقشه‌ای از این ماده نامرئی ایجاد کنند.

این نقشه از تصویر ۲۲۶ میلیون کهکشان تهیه شده که با مدل استاندارد کیهان‌شناسی فعلی یعنی نظریه بیگ بنگ مطابقت دارد. نقاط روشن نقشه مکان‌هایی را نشان می‌دهد که چگالی ماده تاریک در آن‌ها بیشتر است.

طی شش سال گذشته، محققان این مطالعه صدها میلیون کهکشان را به‌لطف تصاویر ثبت‌شده از آسمان توسط رصدخانه بین‌المللی میان‌آمریکایی سرو تولولو (Cerro Tololo Inter-American) در شیلی فهرست کرده‌اند. این نقشه می‌تواند با دو روش ساخته شود؛ مشاهده موقعیت و توزیع کهکشان‌ها یا مشاهده لنز گرانشی. وقتی نور کهکشان‌های دوردست مسیرهای کیهانی طولانی را طی می‌کند تا به زمین برسد، در مسیر خود تحت جاذبه اجرامی قرار می‌گیرد و دچار خمیدگی می‌شود، به‌گونه‌ای‌که انگار از یک عدسی عبور کرده باشد؛ چنین پدیده‌ای لنز گرانشی نام دارد. این پدیده نشان می‌دهد چه مقدار ماده تاریک در این مسیر وجود دارد و هر چقدر که نور خمیده‌تر باشد، ماده تاریک بیشتری در آنجا هست.

بر اساس نسبیت عام اینشتین ماده تاریک در جهان به‌صورت نامتوازن توزیع شده است، اما این نقشه نشان می‌دهد کیهان از آنچه که در این نظریه تصور می‌شد، هموارتر است. تاکنون اطلاعات بسیار کمی درباره ماده تاریک به‌دست آمده است؛ بااین‌حال نقشه مذکور می‌تواند شواهد ابتدایی آن را نشان دهد. ماده تاریک حدود ۸۰ درصد از کل مواد موجود در جهان را تشکیل می‌دهد، اما به‌طور مستقیم قابل مشاهده نیست و در اثر تعامل با سایر اشیا تشخیص داده می‌شود.