توسعه پلتفرم کوانتومی برای افزایش امنیت سایبری ماهواره‌ها

استارت‌آپ بریتانیایی آرکیت (Arqit Limited) به‌دنبال توسعه یک پلتفرم نرم‌افزاری است که امکان نصب بر روی ماهوار‌ها را داشته و از آن‌ها در برابر حملات رایانه‌ای، از جمله حملات رایانه‌های کوانتومی، در مقابل هک ارتباطاتشان با زمین محافظت می‌کند. این پلتفرم با نام کوانتوم‌کلود (QuantumCloud) یک پلتفرم امنیت سایبری کوانتومی محسوب می‌شود که ابتدا برای حل تهدیدات فعلی و آینده امنیت ارتباطات اینترنتی طراحی شده و اکنون آرکیت در صدد توسعه آن‌ برای تعبیه روی ماهواره‌هاست. استارت‌آپ مذکور در نهایت قصد دارد با استفاده از فناوری ماهواره به راه‌حل‌هایی جهت تبادل امن اطلاعات از طریق مراکز داده ماهواره‌ای سراسر جهان دست یابد.

آرکیت برنامه دارد در سال ۲۰۲۳ دو ماهواره‌ کوانتومی را برای آزمایش فناوری خود در مدار لئو قرار دهد؛ امری که با همکاری شرکت آمریکایی ویرجین اوربیت (Virgin Orbit)، ارائه‌دهنده خدمات پرتاب، صورت می‌پذیرد. البته تاکنون اطلاعاتی درباره اینکه ماهواره‌های مذکور برای چه شرکت‌ها یا سازمان‌هایی توسعه می‌یابند، منتشر نشده است. کوانتوم‌کلود از فناوری‌های جدیدی در هر دو حوزه فیزیک کوانتوم و ریاضیات رمزنگاری استفاده می‌کند و طی چهار سال با همکاری دولت انگلستان، شرکت بریتانیایی بی‌تی (BT Group) و ویرجین اوربیت توسعه یافته است.

technologymagazine ، spacenews