استارت‌آپ اروپایی به‌دنبال تولید اکسیژن در ماه

0 145

استارت‌آپ بلژیکی اسپیس اپلیکیشینز (Space Applications Services) در حال تکمیل فناوری برای ساخت اکسیژن از خاک ماه است که به‌عنوان بخشی از ماموریت آژانس فضایی اروپا (ESA) در سال ۲۰۲۵ به ماه ارسال خواهد شد. این دستگاه تولید اکسیژن متکی به فرآیند اف‌سی‌سی کمبریج (FFC Cambridge) خواهد بود؛ از این فرآیند برای استخراج مستقیم تیتانیوم از اکسید تیتانیوم با روش الکترولیز نمک‌های کلسیم ذوب‌شده استفاده می‌شود. 

در واقع در محیط ماه با استفاده از روش مذکور، سنگ رگولیت ماه که شامل ۴۵٪ اکسیژن است، به آلیاژهای فلزی و اکسیژن خالص تبدیل می‌شود. در این فرآیند از خاک ماه به‌عنوان کاتد استفاده خواهد شد، الکترودی که از طریق آن جریان الکتریکی وارد سلول الکترولیتی شده و در نتیجه اکسیژن آزاد می‌شود. پس از استخراج اکسیژن نیز آلیاژهای فلزی باقی‌مانده هدر نمی‌روند و در آینده می‌توان از آن‌ها برای تولید اجزای پایگاه ماه یا ایستگاه مریخی استفاده کرد.

استارت‌آپ یادشده همچنین علاوه بر روش اف‌سی‌سی کمبریج به‌دنبال روش دیگری به‌نام کاهش هیدروژن ایلمنیت (ilmenite) (سنگ معدنی غنی از تیتانیوم) برای استخراج اکسیژن از خاک ماه است. در این روش سنگ رگولیت در یک ظرف بسته همراه با گاز هیدروژن پخته می‌شود. اکسیژن حاصل از ایلمنیت در اثر گرما با هیدروژن واکنش داده که بخار آب را تشکیل می‌دهد و سپس می‌تواند به اکسیژن و هیدروژن تقسیم شود.

استارت‌آپ مذکور درحال‌حاضر طی قراردادی با آژانس فضایی اروپا در حال ساخت سه رآکتور آزمایشی برای تنظیم دقیق فرآیند اکسیژن‌سازی و آزمایش آن بر روی ماه است که به‌عنوان بخشی از ماموریت ISRU (سرواژه In Situ Resource Utilization Demonstration) آژانس مذکور در سال ۲۰۲۵ استفاده خواهد شد؛ ماموریتی که ESA از طریق آن در صدد آزمایش فناوری‌ها برای تولید آب و اکسیژن در سطح ماه است.

 

 

space ، exploration.esa

منبع سازمان فضايی ايران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17874
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها