پایش ماهواره‌ای رطوبت خاک در سطح کشور

0 246

اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران با پایش داده‌های ماهواره SMAP (سرواژه Soil Moisture Active Passive) ناسا تغییرات رطوبت خاک استان‌های کشور را بررسی کرده است. در این پژوهش، رطوبت خاک در استان‌های مختلف کشور در فروردین۱۴۰۰ نسبت به فروردین۱۳۹۹ پایش شد و نتایج آن نشان می‌دهد رطوبت خاک کشور نسبت به سال قبل در تمامی استان‌ها کاهش یافته است.



بیشترین میزان کاهش مربوط به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و استان مرکزی به ترتیب حدود ۷۷.۱، ۷۷.۷ و ۷۹ درصد و کمترین میزان کاهش مربوط به استان‌های البرز، مازندران و گیلان به ترتیب حدود ۳۹.۴ ،۳۷.۹ و ۳۲.۱ درصد است. در جداول زیر وضعیت رطوبت خاک استان‌ها در دوره زمانی مذکور درج شده است.

 

 نقشه درصد تغییرات رطوبت خاک فروردین۱۴۰۰ نسبت به فروردین۱۳۹۹

رطوبت خاک یکی از مهم‌ترین مقادیر موجود در چرخه جهانی آب، مطالعات منابع آب و آبخیزداری است و نقش مهمی در پیش‌بینی‌های اقلیمی و مدیریت برخی از مخاطرات مانند خشکسالی و سیل ایفا می‌کند. در سال‌های اخیر روش‌های نوین متعددی مبتنی بر داده‌های ماهواره‌ای جهت برآورد و مدل‌سازی رطوبت خاک توسعه داده شده‌اند که اطلاعات حاصل از آن‌ها می‌تواند به سازمان‌های متولی مدیریت بحران کمک قابل‌توجهی کند.

ماهواره SMAP با وزنی معادل ۹۴۴ کیلوگرم در سال ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شد و اکنون در مدار خورشیدآهنگ به دور زمین می‌چرخد. عمر طراحی این ماهواره ۳ سال بوده که تاکنون به ماموریت خود ادامه داده است.

 

espash ، mehrnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17869
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها