انتخاب حامل فضایی فالکون-۹ برای پرتاب فرودگر قمری ناسا

0 140

شرکت آمریکایی فایرفلای (Firefly) اعلام کرد برای فرود ماموریت قمری ناسا موسوم به بلو گوست (Blue Ghost)، شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) را انتخاب کرده است تا با حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) این ماموریت را انجام دهد. عملیات مذکور با هدف انجام آماده‌سازی‌ها پیش از اجرای برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) صورت می‌گیرد. آژانس فضایی آمریکا اجرای ماموریت بلو گوست را طی قراردادی به‌ارزش ۹۳.۳ میلیون دلار برعهده شرکت فایرفلای گذاشته است که طی آن ۱۰ ابزار مختلف به قمر زمین منتقل خواهد شد. 

به‌گفته شی فرینگ (Shea Ferring)، معاون ارشد فضاپیماهای فایرفلای، فالکون-۹ انتقال فرودگر مذکور را با کمترین منابع پیشرانش در قمر زمین ممکن می‌کند و در نتیجه امکان حمل بیش از ۱۵۰ کیلوگرم بار به ماه را فراهم می‌آورد. فرودگر یادشده که بخشی از برنامه فایرفلای برای توسعه سامانه‌های جامع‌تر برای حمل‌ونقل فضایی است، در سال ۲۰۲۳ در منطقه‌ای به‌نام دریای بحران‌ها (Mare Crisium) که یکی از دریاواره‌های ماه به عرض ۴۸۲ کیلومتر است، فرود می‌آید. 

ابزاری که طی ماموریت بلوگوست به ماه منتقل می‌شوند، برای اهدافی چون ثبت تصاویر و حفاری سطح قمر زمین با هدف جمع‌آوری داده‌های مربوط به خصوصیات آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. درنهایت نیز نتایج این ماموریت که فایرفلای عمده آن را به‌تنهایی انجام خواهد داد، به برنامه آرتمیس منتقل می‌گردد. شرکت مذکور درحال‌حاضر مشغول توسعه فضاپیمای خود به‌نام آلفا (Alpha) است، اما آلفا توانایی ارسال بلو گوست به ماه را ندارد و به‌همین‌دلیل فایرفلای فالکون-۹ را انتخاب کرده است. 

 

digiato ، espash

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17867
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها