ابرهای مصنوعی ناسا منظره‌ای تماشایی در شمال برمودا ساختند

پرتاب ناسا که برای درک بهتر چگونگی انتقال انرژی در فضا ازجمله شفق‌های قطبی صورت گرفت، با ایجاد ابرهای بخار باریم (Barium) به رنگ‌های سبز و بنفش منظره‌ای تماشایی خلق کرد. به‌گفته ناسا این بخار تقریبا ۱۰ دقیقه پس از پرتاب در ارتفاع بین ۳۴۹ تا ۴۰۰ کیلومتری بالاتر از اقیانوس اطلس و درست در شمال برمودا آزاد و باعث اختلال در میدان مغناطیسی شد.

این آژانس در توضیح ماموریت محموله کینت-ایکس (KiNET-X) پرتاب راکت کاوش (ساندینگ راکت) بلک برنت ۱۲ (Black Brant XII) اعلام کرد ابرهای کروی بخار باریم بلافاصله پس از آزاد شدن بخار که تنها ۳۰ ثانیه طول می‌کشد، دارای رنگ‌های سبز و بنفش هستند که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به‌سرعت یونیزه شده و رنگ بنفش به خود می‌گیرند و سپس بخش‌های یونیزه‌نشده ابر پراکنده می‌شوند. ردیاب‌های بخار در محموله مذکور از همان نوعی هستند که موجب رنگارنگ شدن آتش‌بازی‌های می‌شوند و البته بنابر اظهارات کارشناسان ناسا برای انسان و محیط زیست کاملا بی‌خطرند.

محدوده و زمان پس از پرتاب که امکان تماشای ماموریت کینت-ایکس در آسمان فراهم بود

از سویی دیگر، بخشی از ابر که یونیزه شده یا بار الکتریکی به‌همراه دارد، به‌موازات خطوط میدان مغناطیسی زمین در منطقه پخش می‌شود و به‌دلیل اینکه عرض‌های میانه اقیانوس اطلس دارای شیب ۴۵ درجه‌ای در خطوط میدان مغناطیسی هستند، ابرهای بنفش به‌صورت شیب کشیده شده‌اند و بیش از آنکه به ابر شبیه باشند، به دنباله‌ای کوتاه شباهت دارند. در مقابل بخش‌های خنثی ابرها تحت تاثیر خطوط میدان مغناطیسی قرار نمی‌گیرند و سریع‌تر از بخش‌های یونیزه شده گسترش می‌یابند. انتظار می‌رود کینت-ایکس با ورودی‌های قابل اندازه‌گیری آسان، به دانشمندان در درک بهتر چگونگی جریان یافتن انرژی به الکترون‌ها یا ذرات دارای بار منفی که در آزمایش تولید شدند، کمک کند.

espash