مریخ‌نورد چینی نخستین تصاویر از سیاره سرخ را به زمین فرستاد

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) نخستین تصاویر کاوشگر مریخی خود به‌نام ژورونگ (Zhurong) را منتشر کرد که نمای جلو و چشم‌انداز روبروی آن هنگام نشستن در محل فرود را نشان می‌دهد. این تصاویر از سطح مریخ بیانگر آن است که استقرار بخش‌های سخت‌افزاری ژورونگ بر روی سیاره سرخ پس از فرود به‌صورت صحیح و کامل انجام شده است. چین برای اولین بار در تاریخ اکتشافات فضایی خود طی ماموریتی به‌نام تیان‌ون-۱ (Tianwen-1) این کاوشگر را به سطح مریخ رساند.

استقرار بخش‌های مذکور شامل این موارد است؛ باز کردن آنتن برای برقراری ارتباط با مدارگرد تیان‌ون-۱ و کنترل‌کنندگان در چین، قراردادن پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی کاوشگر و باز کردن ریل‌هایی برای استفاده ژورونگ جهت پایین آمدن از فرودگر روی سطح سیاره. ژورونگ که دارای شش چرخ و چهار پنل خورشیدی بوده و وزنی معادل ۲۴۰ کیلوگرم دارد، به تحقیقات علمی در مورد خاک مریخ، ساختار زمین‌شناسی، محیط، جو و همچنین کاوش آب در این سیاره خواهد پرداخت.

کاوشگر مذکور دارای ۶ ابزار علمی است؛ رادار زیرسطحی با قابلیت تصویربرداری از زیر سطح مریخ تا عمق حدود ۱۰۰ متر، آشکارساز میدان مغناطیسی سطح مریخ، ابزار سنجش آب‌و‌هوای مریخ، آشکارساز ترکیبی سطح مریخ، دوربین چندطیفی و در نهایت دوربین ناوبری و توپوگرافی (مکان‌نگاری)دانشمندان چینی امیدوارند از این کاوشگر به‌مدت حداقل ۹۰ روز مریخی در منطقه وسیع موسوم به یوتوپیا (Utopia) واقع در نیم‌کره شمالی سیاره استفاده کنند.

espash ، euronews