ماهواره اقیانوس‌شناسی چین به فضا پرتاب شد

0 177

چین چهارمین ماهواره از سری دوم ماهواره‌های سنجشی اقیانوس‌شناسی های‌یانگ (Haiyang) را در مدار لئو قرار داد؛ ماهواره‌هایی که هدف اصلی آن‌ها پایش محیط و خصوصیات پویای (دینامیک) اقیانوس‌ها عنوان شده است. طی این ماموریت ماهواره های‌یانگ-۲دی (Haiyang-2D به‌اختصار HY-2D) روز چهارشنبه ۱۹مه (۲۹اردیبهشت) ساعت ۰۴:۱۰ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴بی (Long March-4B) از پایگاه فضایی جیوکوان (Jiuquan) در شمال‌ غربی چین به فضا پرتاب شد. این ماهواره‌‌ها را شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) ساخته است و با هدف شناسایی میدان‌های باد سطح اقیانوس، ارتفاع و همچنین دمای سطح آب در تمام ساعات شبانه‌روز به فضا ارسال می‌شوند. 

ماهواره‌های های‌یانگ-۲ مجهز به حسگرهای مایکروویو و ابزاری متشکل از یک ارتفاع‌سنج در باندهای Ku و C، یک دستگاه تفرق‌سنج یا اسکترومتر (scatterometer) و یک تصویرگر مایکروویو هستند. اسکترومتر یک سنجنده حاوی امواج مایکروویو راداری است که کار اندازه‌گیری انعکاس تولیدشده در هنگام اسکن سطح زمین از یک هواپیما یا یک ماهواره را انجام می‌دهد. کاربرد اولیه این سنجنده اندازه‌گیری بادهای موجود در بالای سطح اقیانوس‌هاست. گفتنی است سه ماهواره قبلی های‌یانگ-۲ به‌‌ترتیب در سال های ۲۰۱۱، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شده‌اند. 


نمای ماهواره HY-2D


ماهواره‌های های‌یانگ-۲ را آکادمی فناوری‌های فضایی چین (China Academy of Space Technology) اپراتوری می‌کند و در ارتفاع حدودا ۹۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند. ماهواره‌‌‌های های‌یانگ-۱ که سری اول این ماهواره‌ها هستند، نخستین منظومه ماهواره‌ای اقیانوس‌شناسی چین را تشکیل داده‌اند. این منظومه متشکل از ۴ ماهواره است که اولین آن‌ها با نام HY-1A در سال ۲۰۰۲ به فضا پرتاب شد. این ماهواره در سال ۲۰۰۴ به‌دلیل مشکلات فنی از کار افتاد و HY-1B نیز ظاهرا از سال ۲۰۱۸ از کار افتاده است.

لانگ مارچ-۴بی که از آن با نام چانگ‌ ژنگ-۴بی (Chang Zheng-4B) نیز یاد می‌شود، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای بوده که قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموبه به مدار لئو است. این ماهواره‌بر با طول کلی ۴۴.۱ متر، حدود ۲۴۹ تن وزن دارد. لانگ مارچ-۴بی را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) ساخته و هزینه هر ماموریت آن در سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است. ماهواره‌بر مذکور اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۴۲ ماموریت انجام داده که فقط ۱ مورد آن ناموفق بوده است.

 

wikipedia ، espash ، space.skyrocket ، everydayastronaut ، xinhuanet ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17847
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها